Chalmerspatent till USA: Lätta solceller i stor skala

En idé om hur man gör mer kostnadseffektiva solceller i plast blev ett chalmerspatent, som nu avyttrats till Konarka Technologies, ett USA-baserat företag som är världsledande inom utveckling och kommersialisering av solcellsteknik. Med affären följer fortsatt forskningssamarbete mellan Chalmers och Konarka. Nils Toft kom på idén under sin tid som industridoktorand på Chalmers. Han använde sig av sina erfarenheter från jobbet med livsmedelsförpackning på Tetra- Pak och kom på hur man skulle kunna tillverka så kallade Grätzel-celler i större och därmed lönsam skala. - Idén kan vara något för byggarbetsplatser eller områden i tredje världen, som ännu inte byggt någon infrastruktur att tala om, säger Johan Felix, tidigare projektledare inom Chalmers Technology Licensing. Lätthanterade "plastmattor" med energiproducerande solceller blir mycket lättare att rulla ut och använda jämfört med dagens tunga alternativ i glas. Konarkas VD, Howard Berke, menar att den nyskapade relationen med Chalmers stärker företagets ställning i Europa. - Vi är ett internationellt företag som letar efter den bästa teknologin och de bästa idéerna för flexibla solceller, och nu fann vi detta på Chalmers i Göteborg. - Konarkas intresse för oss är mycket spännande, säger docent Mats Andersson på Chalmers. Samarbetet med företaget ger oss ytterligare möjligheter att kommersialisera vår forskning av polymera solceller. Något som en av männen bakom affären, Ingvar Andersson på Chalmersinvest, håller med om. - Det här tjänar vi på båda två. För mer information kontakta Bodil Vesterlund Tingsby, informationsdirektör, +46 (0)31 772 2548, bodil.vesterlund@adm.chalmers.se Chalmers hemsida: www.chalmers.se Konarkas hemsida: www.konarka.com