Forskningsanslag för rehabilitering av hörselskadade

Stingerfonden har delat ut 255 000 kronor som stipendier för år 2004 till fem lovande forskningsprojekt inom området audiologi. I första hand riktar sig fonden till unga forskarstuderande, företrädesvis med anknytning till rehabilitering av hörselskadade och där tvärvetenskapliga inslag finns. I år ger fonden även på försök anslag till examensarbeten/magisteruppsatser. Fonden bildades 1999 av Stiftelsen för Audiologisk Forskning och det är nu femte året som anslag delas ut. Årets anslag gick till följande projekt: "Bullerorsakade hörselnedsättningar - attityder och riskbeteende hos ungdomar". Margareta Bohlin (Psykologiska institutionen, Högskolan i Vänersborg). "Långtidsmätning av diplacusis som diagnostisk markör för Mb. Ménière". Jonas Brännström (Hörselvårdsavdelningen, Universitetssjukhuset MAS). "Tvåspråkighet avseende tidig parallell tal- och teckenspråksutveckling hos barn med hörselskada eller dövhet". Christina Eriksson (Hörselkliniken, Karolinska universitetssjukhuset). "Recessiv ärftlighet för dövhet ger anlagsbärare med minskad bullerkänslighet". Åsa Skjönsberg (Institutet för Hörsel- och kommunikationsforskning, Karolinska Institutet, Stockholm). "Spectro-temporal pattern discrimination for persons with cochlear implants and the connection to results from speech-recognition tests" (D-uppsats). Helene Wallsten (Instisutionen för klinisk vetenskap, enheten för audionomi, Stockholms universitet). Mer information om Stiftelsen FAR och Stingerfonden finns på www.Stingerfonden.org. För personliga kontakter: Ordförande: Thomas Hutchins, 0322-93993 Kassör: Stephan Mangold, 0707-727 493