Halverade utsläpp från godstransporter om tio år

Nu intensifieras förberedelserna inför FN:s klimatkonferens i Köpenhamn i december. Onsdag 9 september, under konferensen Nordic Climate Solutions, berättar parterna inom det svenska samarbetet "Klimatneutrala godstransporter på väg" hur godstransporternas utsläpp kan halveras inom en tioårsperiod genom samarbete mellan transportörer, myndigheter och universitet.

Nordic Climate Solutions i Köpenhamn är norra Europas största mötesplats för energi, transporter och affärer för klimatet. Konferensen är ett förmöte till FN:s klimatmöte där Kyotoavtalets parter ska förhandla fram ett nytt internationellt klimatavtal som grund för världens framtida klimatinsatser.

Målet för samarbetet "Klimatneutrala godstransporter på väg", KNEG, är att halvera utsläpp av klimatgaser från en typisk godstransport till år 2020, jämfört med 2005. Visionen är att godstransporterna skall bli klimatneutrala. Chalmers har gjort den vetenskapliga förstudien som ligger till grund för arbetet och även uppskattat resultatet av hittills genomförda åtgärder för minskade utsläpp av CO2 från godstransporter. Forskare inom projektet har visat hur godstransporter på väg kan minska sin klimatpåverkan genom exempelvis effektivare fordon och nya bränslen.

I Köpenhamn kommer aktörerna inom KNEG att diskutera vad som krävs för att nå målet. Det sker vid seminariet "Delivering the Goods - Climate Neutral Goods Transport on Their Way". Medverkar gör Chalmers rektor Karin Markides, Preems VD och koncernchef Michael G:son Löw, Vägverkets miljödirektör Lars Nilsson, Ingvar Nilsson VD för DB Schenker North, samt Jan-Eric Sundgren, Senior Vice President Public & Environmental affairs Volvo.

KNEG startades 2006 av Preem, DB Schenker, Volvo Lastvagnar, Vägverket och Göteborgs miljövetenskapliga centrum (GMV) vid Chalmers och Göteborgs universitet. Parterna genomför ett antal åtaganden för att minska sina koldioxidutsläpp och forskarna har tagit fram ett indikatorsystem för att uppskatta utsläppsminskningarna.

Läs mer om konferensen Nordic Climate Solutions

Läs mer om KNEG, de olika deltagarna och deras åtaganden:
www.vv.se/klimatneutral

På engelska:
www.vv.se/climateneutral

Om seminariet "Delivering the Goods - Climate Neutral Goods Transport on Their Way"
ur konferensprogrammet:

Economic growth and globalization have led to increased transport on the roads. So far this has always led to added emissions of carbon dioxide and greater climate impact. Yet now this trend will be cut short as a group of businesses scientists and government agents have come together. The group's aim is to halve the climate impact of a typical Swedish long-haul transport by 2020, compared with 2005.

För mer information:

Anders Ahlbäck, projektledare Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV, vid Chalmers och Göteborgs universitet
Tel: 031-772 49 60, e-post: anders.ahlback@gu.se

Lars Mårtensson, ordförande för KNEG och miljöchef på Volvo Lastvagnar