Hans-Olov Olsson ny ordförande i Chalmers högskolestyrelse

Den 1 januari 2010 tillträder Hans-Olov Olsson som ny styrelseordförande för Chalmers tekniska högskola AB. Hans-Olov Olsson, 68 år, med lång erfarenhet från Volvo, efterträder Sven Eckerstein.

– I Hans-Olov Olsson får Chalmers en internationellt erfaren industriledare som styrelseordförande. Hans stora kunskap om fordonsindustrin och intresse för kompetens- och utvecklingsfrågor blir en stor tillgång för oss, säger Kurt Eliasson, ordförande i Stiftelsen Chalmers Tekniska Högskola som utser bolagets styrelse.

Hans-Olov Olsson har en examen från Göteborgs universitet med inriktning på ekonomi och informationsbehandling. Han startade sin karriär på Volvo 1966 där han sedan arbetade på ett antal chefspositioner i Sverige, Japan, Europa och Nordamerika fram till 2000. Åren 2000 till 2006 var han verkställande direktör och ordförande för Volvo Personvagnar. Hans-Olov Olsson är tidigare vice ordförande i Svenskt Näringsliv och tidigare ordförande i Teknikföretagen. Han sitter i styrelserna för bland annat SKF, Elanders och Lindab International.

Som ny ordförande får Hans-Olov Olsson möjlighet att vara med och påverka utvecklingen i ett skede då Chalmers fått stora anslag genom regeringens extra tilldelning av pengar för strategisk forskning.

Ny ledamot i styrelsen är SKF:s koncernchef Tom Johnstone.

Tom Johnstone, 55 år, har en Master of arts i matematik och nationalekonomi från University of Glasgow. Han började sin karriär på SKF 1977 där han har innehaft en mängd befattningar. Åren 1995–2003 var han chef för affärsområdet Automotive inom SKF och från 2003 är han VD och koncernchef. Tom Johnstone är även styrelseledamot i Teknikföretagen, Husqvarna och Frölunda HC. År 2008 fick han Nordstjärneorden för sina personliga insatser för Sverige och för svenska intressen.

Om Chalmers högskolestyrelse
Högskolestyrelsen svarar för övergripande planering, samordning och uppföljning av högskolans verksamhet. Under högskolestyrelsen svarar rektor för den samlade verksamheten.

Kurt Eliasson, 0705-905217

Pressmeddelandet på Chalmers Nyheter: