Rolf Wolff ny vd i Chalmersstiftelsen

Stiftelsen Chalmers tekniska högskola har utsett professor Rolf Wolff till ny verkställande direktör. Han efterträder i februari 2012 Stig Ekman, som varit stiftelsens direktör sedan bildandet 1994.

Rolf Wolff är ekonomie doktor och har den senaste tioårsperioden varit rektor för Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hans forskning spänner över områden som organisatoriskt lärande och strategiprocesser med särskild inriktning mot bland annat miljö och corporate social responsibility. Han har som forskare innehaft professurer vid ett antal europeiska universitet.

– Jag är mycket glad över att vi kan hälsa Rolf Wolff välkommen till en av nyckelpositionerna på Chalmers, säger Kurt Eliasson, styrelseordförande i Chalmersstiftelsen. Rolf är en erfaren ledare och gränsöverskridare, som redan har många samarbetspartners inom akademien och det omgivande samhället. Hans internationella profil är ett ytterligare plus.

Så drivs Chalmers
Stiftelsen Chalmers tekniska högskola bildades av staten 1994 med uppdrag att fungera som ensam, långsiktig ägare av stiftelsehögskolan Chalmers.

Chalmers verksamheter inom utbildning, forskning och nyttiggörande genomförs inom det helägda aktiebolaget Chalmers tekniska högskola AB, eller kortare, högskolan. Rektor och verkställande direktör för högskolan är professor Karin Markides.

Ägarstiftelsen är yttersta garant för att högskolan fullgör sina åtaganden mot staten och andra viktiga intressenter. Stiftelsekapitalet är den finansiella basen. Förutom högskolan äger stiftelsen SSPA Sweden AB och är delägare i bland annat bolagen för teknikparkerna på Lindholmen och Johanneberg. I koncernen ingår också Chalmersfastigheter AB.

Upplysningar:

Kurt Eliasson, tel 070 590 52 17

Rolf Wolff, tel 070 583 63 45

• Universitet, högskola

• om chalmers

Chalmers i Göteborg forskar och utbildar inom teknik, naturvetenskap och arkitektur, med en hållbar framtid som allomfattande vision. Chalmers är känt för sin effektiva innovationsmiljö och har åtta styrkeområden av internationell dignitet – Energi, Informations- och kommunikationsteknologi, Livsvetenskaper, Materialvetenskap, Nanovetenskap och nanoteknologi, Produktion, Samhällsbyggnad och Transport.