Tonåringar jagar skatter på Chalmers

PRESSINBJUDAN: Under Vetenskapsfestivalens sluttamp får högstadielever jaga skatter på Chalmers, med hjälp av en spelapplikation utvecklad av studenter. Genom spelet möter de forskare och får uppleva teknik och naturvetenskap på ett helt nytt sätt. Kom och följ med!

Sju högstadieklasser, ca 160 elever, deltar i spelet Smart verklighet på Chalmers under Vetenskapsfestivalens skolprogram 13-16 maj. Smart verklighet är en modern form av skattjakt, där deltagarna samlar poäng i en mobilapplikation genom att lösa utmaningar på temastationer på Chalmers campus.

De åtta stationerna är bemannade av studenter och forskare, som visar upp forskning från Chalmers, till exempel 3D-skrivare och hur en robotarm styrs.  Övriga stationer visar forskningsexempel inom energi, nanoteknik, informations- och kommunikationsteknik, material, samhällsbyggnad och transport.

För deltagande lärare och elever är aktiviteten något nytt och spännande, som sticker ut i årets skolprogram. Elever från Rosenlundsskolan i Jönköping reste ända från Jönköping i tisdags för att vara med på Smart verklighet. Resan finansierade de med sina prispengar, 10 000 kr, från sin vinst i Teknikföretagens tävling för unga.

Smart verklighet att utvecklats av två studenter på chalmersprogrammen inom datateknik respektive informationsteknik. Projektet har inspirerats av en amerikansk förlaga och går ut på att skapa upplevelser kring vetenskap på ett nytt sätt. Det började med idén att ge barn och ungdomar en ”förstärkt verklighetsupplevelse” på Chalmers, inspirerat av spelvärlden för att väcka intresse för naturvetenskap och teknik. En modern form av skattjakt helt enkelt, där skatten är mötet med forskare och ökad kunskap om Chalmers och hållbar utveckling.

Journalister bjuds in för att delta och intervjua projektledare och deltagare.

Tid och plats:
15 maj kl 10 och kl 13.
16 maj kl 10.
Samling på Chalmersplatsen. Meddela i förväg när ni vill delta.
Kontakta Per Thorén, helst på mobil 070-147 92 35, thoren@chalmers.se

• Universitet, högskola

Chalmers i Göteborg forskar och utbildar inom teknik, naturvetenskap, sjöfart och arkitektur, med en hållbar framtid som allomfattande vision. Chalmers är känt för sin effektiva innovationsmiljö och har åtta styrkeområden av internationell dignitet – Energi, Informations- och kommunikationsteknologi, Livsvetenskaper, Materialvetenskap, Nanovetenskap och nanoteknologi, Produktion, Samhällsbyggnad och Transport.
Graphene Flagship, ett av EU-kommissionens första forskningsinitiativ inom Future Emerging Technologies, koordineras av Chalmers, Chalmers har 11.000 fulltidsstudenter och 3000 anställda.