Chalmers Innovation utnämnd till världens sjunde bästa företagsinkubator

Igår presenterade UBI Index årets topplista över universitetsanknutna inkubatorer, och utnämnde därmed Chalmers Innovation i Göteborg till världens sjunde bästa inkubator och den högst rankade i Sverige.

UBI Index’s globala jämförelsestudie omfattar över 300 universitetsanknutna inkubatorer, där ingår bland andra toppuniversiteten Stanford, UC Berkley och Cornell. Den unika rankningen – utarbetad av ett internationellt forskningsteam och en panel med inkubatorexperter – analyserar över 60 parametrar för att kunna sammanställa den beryktade listan. Den avser att kunna hjälpa regeringar, investerare och företag i tidiga faser att se var de bästa och mest effektiva inkubatorerna inom olika sektorer finns.

UBI Index’s struktur är baserad på ett av de mest omfattande regelverk för att mäta den sammantagna prestationen hos inkubatorer. Regelverket inkluderar inkubatorns ekonomiska framgångar, som förmågan att skapa arbetstillfällen och behålla talanger, värdet man ger till sina bolag, som tillgång till kapital och kompetensutveckling, samt bolagens utveckling efter tiden i inkubatorn.

“Stiftelsen Chalmers Innovation är en av väldens bästa företagsinkubatorer. Den ger ett exceptionellt värde till sina bolag, som i sin tur har en högre överlevnadsgrad och tillväxthastighet än det globala snittet” säger Dhruv Bhatli, medgrundare till UBI Index.

”Det här bevisar att vi jobbar på rätt sätt. Vår kombination av rätt omgivning, validerad process och egna kapitalinvesteringar gör oss till nummer ett i Sverige, trea i Europa och sjua i världen!” säger Chalmers Innovations VD Andrzej Brud.

Contact:

Andrzej Brud, CEO Chalmers Innovation

andrzej.brud@chalmersinnovation.com

Dhruv Bhatli, Co-founder UBI Index

dhruv@ubiindex.com

• inkubator
  • chalmers
  • ubi index
  • göteborg
  • regional tillväxt
  • nya företag

Chalmers Innovation identifies, develops and finances technology-based growth companies. Established in 1999, Chalmers Innovation have evaluated 2 700 ideas, worked with over 200 projects, and been instrumental in starting 130 companies. The 40 companies in which we are shareholders have a total value of over 1 billion SEK. We aim to be Sweden’s leading idea investor and business developer. Chalmers Innovation is selected to be included in regional and national investments from Innovationsbron and Västra Götaland.

Chalmers Innovation is supported by the EU Competitiveness and Innovation Framework Programme (CIP).