Charge Amps laddade för framtiden med fördubblad omsättning och stark ny ledning

Charge Amps omsättning ökade med över 100% under 2017 och bruttomarginalen förbättrades kraftigt, tack vare lanseringar av laddkabeln Beam samt en uppdaterad version av laddboxen Halo, nya VD:n Pontus Frohde och ett nytt säljteam med försäljnings- och marknadschef Erik Menckel i spetsen.

Charge Amps ökade sin omsättning under 2017 till 17,5 miljoner SEK, från 2016 års 8,7 miljoner SEK. Omsättningsökningen har skett tack vare en rad strategiska förändringar under året. Företaget har även uppnått en väsentligt bättre bruttomarginal.

–Den kraftigt förbättrade bruttomarginalen är det jag är stoltast över under 2017. Vi har kunnat åstadkomma det genom att införa en konsekvent och långsiktig prismodell och genom fortsatt konsolidering av försäljningskanalerna, säger VD:n Pontus Frohde.

Pontus Frohde klev på som ny VD för företaget i början av 2017 och har lett förändringsresan tillsammans med den nya försäljnings och marknadschefen Erik Menckel.

Företaget har skiftat sin produktmix mot laddboxar, med laddboxen Halo som sin stjärnprodukt. Man har även lanserat Beam, en enklare kabel för laddning från publika laddstationer. På produktionssidan har Charge Amps bytt produktionspartner till Orbit One, placerade i Huddinge utanför Stockholm, vilket möjliggjort ökade produktionsvolymer.

–Vi är ett producerande bolag, som har sin tillverkning i Sverige. Det är jättehäftigt! Sverige och Norge är så oerhört långt fram inom det här området, så vi har unika möjligheter att bli en stor internationell spelare. Jag vill bygga ett nytt, svenskt, modernt, producerande industribolag, fortsätter Pontus Frohde.

Charge Amps erbjuder även en molntjänst som kompletterar laddboxen Halo.

–Merparten av vår intelligens ligger i molnet. Tack vare att vi har ett eget mjukvaruteam har vi en tight integration mellan hårdvara och mjukvara som ger en bättre användarupplevelse och framtidssäkrar våra produkter. Vi kan till exempel erbjuda lastbalansering i världsklass och det kommer vara avgörande för att optimera energiuttaget i framtiden, med en växande elbilsflotta ute i landet, så att elnäten räcker till för alla, avslutar VD Pontus Frohde.

Resultatet för 2017 är enligt plan och speglar de investeringar som gjorts i utveckling och produktion.

För ytterligare information, kontakta Felicia Nygård, Marknadsansvarig, +46 (0)73-503 50 72,  felicia.nygard@charge-amps.com

• cleantech
  • greentech
  • elbilsladdning
  • årsredovisning
  • elbil

Charge Amps är ett svenskt tillväxtbolag som utvecklar smarta och användarvänliga laddlösningar med funktionell design för laddbara bilar. Vi erbjuder laddboxar, laddkablar samt en omfattande molntjänst. Utveckling och tillverkning sker i Sverige. Bolaget grundades 2012 och laddar idag bilar på 32 marknader globalt. Läs mer på http://charge-amps.com/.