Största laddprojektet i Sverige

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2017 11:38 CEST

Mats Guldbrand och HALO Wallbox™ 1-fas 16A 3,7 kW

Det var en enig medlemsstämma i Småbjörkens Samfällighetsförening utanför Stockholm som nyligen valde att gå ”all in” när det gäller installation av laddboxar till elbilar. Under april månad installeras nu HALO Wallbox™ på samtliga parkeringsplatser med stödfinansiering via Naturvårdsverket i den statliga satsningen Klimatklivet. Installationen hos Småbjörken blir därmed den till dags datum största enskilda insatsen för en samfällighet eller bostadsrättsförening avseende laddinfrastruktur i Sverige.

-  Vi är fullt medvetna om att investeringsstödet inte varar för evigt, och vi vill ge våra medlemmar så goda förutsättningar som möjligt för att kunna köpa laddbara fordon. Ett direkt resultat av vår satsning är att fler medlemmar nu överväger att skaffa elbil, säger Mats Guldbrand, ansvarig för installationen och ledamot i styrelsen.

En större installation av två eller tresiffrigt antal laddpunkter kräver uppkopplad laddteknik,allokering av laddström över tiden och lastbalansering för att bereda laddning åt många.

- Lastbalanseringsfunktionen gav oss möjlighet att på ett hållbart sätt optimera/jobba med den befintliga kapacitet som finns i våra fastigheter. En fullvärdig laddbox och därtill en lösning för motorvärmare, allt i samma box, gör att vi kan bygga hållbart för framtiden, avslutar Mats Guldbrand.

Charge Amps  - In Charge Driving the Future