Check Point: Nya säkerhetsutmaningar med ”det nya normala”

Check Point: Nya säkerhetsutmaningar med ”det nya normala”

IT-säkerhetsföretaget Check Point har genomfört en undersökning om hur verksamheter hanterat cybersäkerheten under Covid-19-pandemin och vilka utmaningar de nu står inför.

Redan i april kunde Check Point visa att verksamheter både drabbades av ett större antal cyberattacker samtidigt som de skulle hantera den stora förändringen av IT-miljön när många anställda skulle arbeta hemifrån. 71% av de tillfrågade uppger att de haft en ökning av cyberattackerna under februari och mars 2020 och 95% uppger att de ställdes inför ytterligare IT-säkerhetsutmaningar i och med att anställda i stor skala skulle kunna arbeta hemifrån.

- När många verksamheter fick ställa om sin IT-miljö, i princip över en natt, blottades nya säkerhetshål, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert hos Check Point. Nu börjar verksamheter ställa om till att vissa anställda får gå tillbaka till arbetsplatserna samtidigt som många även fortsättningsvis distansjobbar. Det är viktigt att verksamheter kan skydda nätverk, erbjuda säker fjärråtkomst och samtidigt skydda både hemdatorer och mobiler från säkerhetshot.

I undersökningen framkommer också:

• De största säkerhetsproblemen i inledningsfasen: 62% av de tillfrågade uppger att deras huvudsakliga oro under den första delen av pandemin, då många länder stängde ner helt (så kallad lockdown), var att upprätthålla säker tillgång till IT-resurser och att kunna erbjuda de anställda tillräcklig VPN-kapacitet, följt av att förhindra social engineering-attacker (47%) och säkra personalens slutanvändarenheter och hemnätverk (52%).
  • Det "nya normala": 75% av respondenterna uppger att deras kontor kommer att öppna enbart för en del av de anställda, även efter att de tillåts gå tillbaka till kontoret. I genomsnitt arbetar de anställda fortfarande hemma fyra av fem dagar i veckan, vilket innebär att säkerhetsproblem och hot som distansarbetet innebär kommer att kvarstå under lång tid.
  • Säkerhetsgapet med hemarbete: Trots att 65% av de tillfrågade uppger att deras företag blockerar oskyddade datorer från företagets VPN erbjuder bara 29% säkerhetslösningar för de anställdas hemdatorer och endast 35% utför kontroller av att säkerhetsregler följs. Samtidigt är det bara 42% som uppger att deras företag investerar i cybersäkerhetsutbildning för personalen. Detta visar hur utsatta verksamheter är för femte generationens cyberattacker som riktar in sig på anställda som jobbar hemma.
  • Säkerhetsprioriteringarna för det "nya normala": 79% av respondenterna uppger att deras huvudprioritet är att skärpa säkerheten och förebygga attacker eftersom anställda fortsätter att arbeta hemifrån. 43% uppger att de planerar att implementera mobila säkerhetslösningar och 39% planerar att konsolidera sina säkerhetsområden för att eliminera "blinda fläckar" när nätverket blir större.
  • Säkerhetsproblem de kommande 12 månaderna: Över 75% av respondenterna uppger att deras största oro är en ökning av cyberattackerna, särskilt phishing och social engineering. 51% uppger att attacker mot hemdatorer är ett problem, följt av attacker mot anställdas mobila enheter (33%).

I undersökningen tillfrågades 270 personer verksamma inom IT- och säkerhet globalt. För mer information om undersökningen, se här.

Följ Check Point på:

LinkedIn: https://www.linkedin.com/showcase/17905174

Twitter: http://www.twitter.com/checkpointsw

Blogg: http://blog.checkpoint.com

YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal

För mer säkerhetsrelaterade forskningsnyheter, lyssna på Check Points podcast: https://research.checkpoint.com/category/cpradio/

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) är en ledande leverantör av cybersäkerhetslösningar till företag och myndigheter globalt. Lösningarna skyddar Check Points kunder mot femte generationens cyberattacker och har branschledande förmåga att identifiera skadlig kod och andra typer av IT-säkerhetshot. Check Point erbjuder en säkerhetsarkitektur med flera lager och förebyggande skydd mot avancerade hot för såväl nätverk, moln som mobiler, samt möjlighet att kontrollera och hantera säkerheten från ett enda system. Check Point skyddar över 100 000 verksamheter av olika storlekar.