500 miljoner kronor i investeringsstöd till biodrivmedelsprojekt vid Domsjö Fabriker

Energiutvecklingsnämnden beslutade idag att bevilja investeringsstöd för demonstration i industriell skala av Chemrecs teknologi för framställning av de miljövänliga biodrivmedlen BioDME och Biometanol. Anläggningen skall byggas vid bioraffinaderiet Domsjö Fabriker i Örnsköldsvik. Investeringsstödet på upp till 500 miljoner kronor är villkorat av ett godkännande från EU:s konkurrens­myndighet enligt reglerna om statsstöd.

Anläggningen är baserad på Chemrecs teknologi för svartlutsförgasning kombinerad med teknik från petrokemisk industri. Den har kostnadsberäknats till ca 3 miljarder kronor för en produktionskapacitet av ca 100000 ton per år förnyelsebara fordonsbränslen, BioDME och Biometanol. Under förstudiefasen har lut från Domsjö Fabriker förgasats i Chemrecs utvecklings­anläggning i Piteå med mycket gott resultat. Ett omfattande förprojekt kommer nu att genomföras för att i detalj definiera anläggningen och projekt­genomförandet. På så vis skapas ett gott underlag för ett slutligt beslut om upphandling av anläggningen som är planerat till hösten 2010.

- Chemrecs teknik har potential att minska de klimatpåverkande koldioxidutsläppen med ca 95 % jämfört med bensin och diesel, ersätta importerade fossila drivmedel med förnybara och skapa ökad lönsamhet och arbetstillfällen inom svensk skogsindustri, säger Chemrecs COO Jonas Rudberg.

Domsjö-anläggningen får kapacitet att försörja mer än 2000 tunga lastbilar med bränsle. Med fullt utbyggd förnybar drivmedelsproduktion vid svenska massabruk kan hälften av alla tunga fordons­transporter i Sverige drivas med BioDME som då ersätter import av fossila drivmedel till ett värde av ca 10 miljarder kronor per år. Samtidigt skulle de fossila koldioxid­utsläppen i Sverige minska med ca 10 % eller ca 6 miljoner ton per år. Tekniken är utvecklad i Sverige och kan skapa en ny stor exportindustri.

- Vår uppgift är att kontinuerligt arbeta med produkt- och affärsutveckling för att stärka konkurrens­kraften hos bioraffinaderiet Domsjö Fabriker. Med den planerade produktionen av biodrivmedel lägger vi ytterligare en förädlad produkt till våra nuvarande; specialcellulosa, lignosulfonat och etanol, säger Ola Hildingsson, VD för Domsjö Fabriker.

Energiråvaran är avverkningsrester från skogsbruket, bark och träavfall. Projektet kommer att skapa ett stort antal arbetstillfällen under byggtiden och permanent i skogsbruket och för anläggningsdriften.

För ytterligare information kontakta

Jonas Rudberg, COO Chemrec, tel 070-622 3571 eller e-post jonas.rudberg@chemrec.se

Ola Hildingsson, VD Domsjö Fabriker tel 0660-756 11 eller e-post ola.hildingsson@domsjoe.com

________________________________________________________________________________

Om Domsjö Fabriker
Bioraffinaderiet Domsjö Fabriker producerar specialcellulosa, lignosulfonat och etanol vid produktions­anläggningarna strax utanför centrala Örnsköldsvik,55 mil norr om Stockholm. Där arbetar cirka340 anställda. Verksamheten omsätter ca 1,5 miljarder kronor per år. För mer information se www.domsjoe.com

Om Chemrec
Chemrec är ett svenskt företag som utvecklar och kommersialiserar teknik för svartlutsförgasning som, när den integreras i massabruk, ger möjlighet att producera stora mängder förnyelsebara drivmedel eller el från biomassa. Chemrecs är inkluderar VantagePoint Venture Partners, Volvo Technology Transfer, Environmental Technologies Fund och Nykomb Synergetics. För mer information se www.chemrec.se.

• dimetyleter
  • pappersbruk