Chemrec får två prestigefyllda utmärkelser

Chemrec AB, teknologi- och projektutvecklingsföretaget, som omvandlar massabruk till bioraffinaderier genom förgasning av restprodukten svartlut och syntes av gasen till biobränsle, fick nyligen två prestigefyllda utmärkelser: AlwaysOn GoingGreen 200 och 2011 Global Cleantech 100, båda för tredje året i rad.

I ett samarbete mellan AlwaysOns redaktionella team och Morgan Stanley, SAP, KPMG, Hewlett-Packard, Goldman Sachs, Technology Partners, Bridge Bank, Sheppard Mullin, Silicon Valley Bank, NEA och andra branschexperter från olika delar av världen, utnämndes de 200 främsta privata företagen som gör vår värld tryggare, effektivare och miljövänligare. Chemrec är hedrade att ha valts ut för AlwaysOn GoingGreen Global 200 Award.

Listan 2011 Global Cleantech 100 arrangeras av Cleantech Group, som är ledande inom marknadsanalys, event och rådgivning inom industrikategorin cleantech. Listan produceras i samarbete med The Guardian News and Media. I år nominerades 4 272 företag. Det slutliga urvalet om 100 företag gjordes av en panel som omfattade 70 internationella experter inom kategorierna cleantech och investeringar.

”Vi känner oss hedrade att få ta emot detta dubbla erkännande”, sa Max Jönsson, CEO Chemrec. ”Vår förgasningsteknologi har under det senaste året genomgått en omfattande validering och är redo att demonstreras i kommersiell skala. Vi har också färdigställt och driftsatt vår BioDME-anläggning, som inom det europeiska BioDME-projektet kommer att leverera det rena biobränslet som testas i Volvos testflotta av tunga fordon. Chemrecs biobränslen minskar utsläppen av växthusgaser med ca 95 %.”

Listan med de utvalda företagen för AlwaysOn GoingGreen Global 200 finns tillgänglig på AlwaysOns website, http://www.aonetwork.com/AOStory/Announcing-2011-GoingGreen-Global-200-Top-Private-Companies

Den kompletta listan av Global Cleantech 100 företag finns tillgänglig hos Cleantech Group under länken http://info.cleantech.com/GlobalCleantech100Report.

För mer information, kontakta Jonas Rudberg, COO, Chemrec
Tel +46 8 440 40 56 eller jonas.rudberg@chemrec.se

Om Chemrec

Chemrec är ett svenskt företag som bedriver teknik- och projektutveckling inom svartlutsförgasning som, när den integreras i massabruk, ger möjlighet att producera stora mängder förnyelsebara drivmedel eller el från biomassa. Om tekniken införs globalt kan den producera drivmedel som motsvarar 45 miljarder liter bensin/år. Chemrecs ägare inkluderar VantagePoint Venture Partners, Volvo Technology Transfer, Environmental Technologies Fund och Nykomb Synergetics.

För mer information se www.chemrec.se.

• biodme
  • dimetyleter