Chemrec får utmärkelsen 2010 Global Cleantech 100

Chemrec, en svensk leverantör av en unik förgasningsteknologi som används i massa- och pappersbruk för produktion av miljövänliga biobränslen, har fått utmärkelsen 2010 Global Cleantech 100. Utmärkelsen ges till de hundra mest lovande enskilda cleantech-företagen globalt. Det är företag som av internationella experter på cleantech bedömts mest troliga att få stort genomslag på marknaden inom de närmaste 5-7 åren.

Urvalsprocessen arrangeras av Cleantech Group, som är ledande inom marknadsanalys, event och rådgivning inom industrikategorin cleantech. Listan Global Cleantech 100 produceras i samarbete med The Guardian News and Media.

“Vi känner oss hedrade av att få det här erkännandet”, säger Max Jonsson, Chemrecs CEO. ”Vår förgasningsteknologi är färdig för demonstration i industriell skala och inom det europeiska BioDME-projektet testas miljövänligt biobränsle från vår pilotanläggning i Volvos testflotta av tunga lastbilar. Chemrecs biobränslen minskar växthusgasemissioner med ca 95%.”

Internationell expertpanel
För att kvalificera sig för listan skall företagen vara självständiga, vinstdrivande och onoterade. 4,616 företag från 50 länder nominerades. Av dessa presenterades 218 företag för panelen som omfattade 60 internationella experter. Det slutliga urvalet omfattade 100 företag från 14 länder.

“Denna den andra listan över Global Cleantech 100-företag fäster strålkastarljuset på vilka företag och teknologier som det internationella innovationssamfundet nu är mest förväntansfulla inför från en affärsmässig synpunkt”, säger Richard Youngman, MD, Europe & VP, Global Research vid Cleantech Group. ”Cleantech är mer än bara miljövänlig energi. Den bredare frågan om resursknapphet börjar få mer uppmärksamhet och plats på agendan.”

“Listan Global Cleantech100 representerar den mest rigorösa, allvarligt menade ansträngningen att ge betyg på de framsteg som cleantech-företag gör. I år såg vi en ökad närvaro av kinesiska företag på Top 100-listan – en trend som vi hos VantagePoint ser som tecken i tiden", kommenterade Stephan Dolezalek, Cleantech Group Leader hos VantagePoint Venture Partners. VantagePoint hade för andra året i rad fler företag på Top 100-listan än något annat investmentföretag.

Den kompletta listan av Global Cleantech 100 företag finns tillgänglig online, hos Cleantech Group under länken www.cleantech.com/GlobalCleantech100.cfm.

För mer information, kontakta Patrik Löwnertz, VP Marketing & Sales, Chemrec
Tel +46 8 440 40 67 eller patrik.lownertz@chemrec.se

Om Chemrec

Chemrec är ett svenskt företag som utvecklar och kommersialiserar teknik för svartlutsförgasning som, när den integreras i massabruk, ger möjlighet att producera stora mängder förnyelsebara drivmedel eller el från biomassa. Chemrecs ägare inkluderar VantagePoint Venture Partners, Volvo Technology Transfer, Environmental Technologies Fund och Nykomb Synergetics.

För mer information se www.chemrec.se.

• dimetyleter
  • svartlutsförgasning