Svensk världspremiär för nytt fordonsbränsle från skogen

Hans Majestät Kung Carl XVI Gustaf tog på fredagen den 18 september det första spadtaget vid uppförandet av världens första anläggning för framställning av det förnyelsebara motorbränslet Bio-DME. Anläggningen uppförs av Chemrec, ett svenskbaserat utvecklingsföretag, i anslutning till företagets utvecklingsenhet vid Smurfit Kappas massa- och pappersbruk i Piteå.

Pilotanläggningen beräknas stå färdig sommaren 2010 och har en produktionskapacitet av ca 4 ton per dag Bio-DME, som framställs ur svensk skogsråvara. Anläggningen uppförs inom ramen för Bio-DME-projektet med deltagarna Chemrec, Haldor Topsøe, Volvo, Preem, Total, Delphi och ETC med stöd från den svenska Energimyndigheten och EU:s 7:e ramprogram. Piteåanläggningen beräknas kosta ca 150 miljoner kr.

Vid evenemanget i Piteå presenterades för första gången Bio-DME-projektet som helhet "från trä till transport". Preem presenterade bränsledistribution och tankning av fordon och Volvo Lastvagnar demonstrerade den första lastbilen försedd med en Bio-DME-anpassad motor.

Volvo koordinerar Bio-DME-projektet och kommer att ta 14 DME-lastbilar i drift för att i ett fältprov närmare studera förutsättningarna för Bio-DME som drivmedel för framtidens tunga lastbilstransporter.

Drivmedelsbolaget Preem har också engagerat sig i projektet och bygger fyra tankställen för Bio-DME i Piteå, Göteborg, Jönköping och Stockholm. Det är ett naturligt steg i deras arbete med att öka försäljningen av förnybara bränslen och bidra till att minska utsläppen av växthusgaser.

"Vi är nu på väg att få alla betydelsefulla bitar på plats - framställning av Bio-DME, lastbilar som kan köras på bränslet och ett distributionsnät. Bio-DME kommer att få stor positiv betydelse för vår miljö i framtiden", säger Jonas Rudberg, COO för Chemrec.

Bio-DME, skogens eget bränsle, är ett förnybart och miljömässigt överlägset drivmedel. Med Chemrec-processen framställs det ur förgasad svartlut som är en biprodukt i svensk skogsindustri.

Chemrec planerar att i nästa steg uppföra en Bio-DME-anläggning i industriell skala. Potentialen är betydande. I framtiden kan upp till hälften av alla tunga vägtransporter i landet komma att drivas med Bio-DME från svartlut som bränsle. Bio-DME framställd från skogsråvara innebär att utsläppet av fossil koldioxid kan minskas med ca 95 procent.

Piteå befäster med Bio-DME-anläggningen sin position som ledande ort inom utveckling och produktion av alternativ till fossil energi för transporter och uppvärmning.

Genom samverkan mellan projektets aktörer skapas nu positiva förutsättningar för ett energiprojekt som kommer att få mycket stor betydelse för miljö, fordonsindustri, transportteknik och skogsindustri i Sverige och globalt.

Bilder från evenemanget kan från kl 13.30 hämtas på: http://chemrec.se/photos_biodme.aspx

För ytterligare information kontakta:

Chemrec: Jonas Rudberg, vice vd, Chemrec, 070-622 35 71, jonas.rudberg@chemrec.se, www.chemrec.se
Volvo: Lennart Pilskog, Director Public Affairs, Volvo Lastvagnar, 070-318 34 22, lennart.pilskog@volvo.com
Preem: Helene Samuelsson, kommunikationschef, Preem, 070-450 12 22, helene.samuelsson@preem.se

• svartlutsförgasning
  • svartlut