"Jag trodde aldrig jag skulle göra en julskiva''

INTERVJU Att spela in en julskiva var nog inte hans grej, trodde Martin Stenmarck som länge kände sig lite ambivalent inför julen. Men att få spela in en skiva med London Philharmonic Orchestra och samtidigt bidra till Childhoods arbete för utsatta barn var ett erbjudande omöjligt att motstå för den skönsjungande trebarnspappan.

– Jag gör bara grejer jag verkligen känner för, säger Martin Stenmarck.

Han är inte så traditionstyngd av sig, berättar han. Julen kändes länge lite otydlig och spretig. Som liten med skilda föräldrar firade han och de tio syskonen varannan jul hos mamma och varannan hos pappa. De senaste femton åren har han firat med sambons familj och de egna barnen.

– Det viktigaste för mig under julen är mötet med familjen. Att det lugnar ner sig och att man har det bra tillsammans. Det är så hektiskt och mycket jobb under resten av året så man behöver verkligen det, säger Martin som tackar nej till alla uppdrag efter den 20 december för att kunna umgås med sambon Hanna Hedlund och de tre barnen Ida, Love och Saga.

SPELADES IN I LONDON
Att spela in en julskiva stod alltså inte högst på önskelistan för Martin. Men han ändrade sig. Den 12 november släpptes julskivan ”Decembersånger” där han tillsammans med London Philharmonic Orchestra, en av världens mest framgångsrika symfoniorkestrar, framför fem traditionella julsånger samt fem nyskrivna låtar.

– Det GÅR inte att säga nej till att få spela in en skiva med London Philharmonic Orchestra, det är så sjukt stort i musikvärlden. När dessutom en stor del av intäkterna går till Childhood kändes det helt rätt.

Alla med ICAs kort kan köpa skivan i ICA-butikerna för endast 89 kronor (utan ICA-kort 149 kr) och tio kronor per såld skiva går till Childhood. ICA:s mål är att samla in minst fem miljoner kronor till Childhood under årets julkampanj. Utöver julskivan säljer ICA också julmust där tre kronor per såld flaska går till Childhood, samt blombuketter där tio kronor går till utsatta barn.

GILLAR CHILDHOOD
Martin Stenmarck känner väl till Childhood och har ett engagemang för att stötta utsatta barn sedan lång tid tillbaka. Han har bland annat uppträtt på Childhood-dagen på Gröna Lund vid flera tillfällen.

– Det är ett smart koncept att gå in med stöd till lokala organisationer som har bra idéer för hur man kan hjälpa utsatta barn. Det känns väldigt bra att min julskiva kommer att bidra till Childhoods arbete.

Vid inspelningen i London var Martin Stenmarck noga med att berätta historien bakom varje låt för orkestern. Han berättade också om Childhoods arbete och att julskivan skulle samla in pengar för att kunna hjälpa ännu fler barn.

– Jag tror inte de var vana vid att få höra så mycket bakgrund. De blev väldigt engagerade, berättar Martin.

En julsång Martin Stenmarck älskat sedan han var liten är ”Stop the cavalry”, som handlar om en soldat som önskar att han skulle få åka hem över julen. Den finns såklart med i nytappning på julskivan.

– Jag minns att jag satt med omslaget på den här singeln och mamma spelade den om och om igen. Hon fick berätta vad den handlade om och jag tyckte så synd om pojken med geväret som inte skulle få komma hem till julafton.

BESÖKTE CHILDHOODPROJEKT
Inför lanseringen av julskivan följde Martin Stenmarck med Childhood på ett projektbesök hos organisationen Maskrosbarn, som arbetar med ungdomar som växer upp med föräldrar som missbrukar eller är psykiskt sjuka. Childhood har sedan några år tillbaka finansierat Maskrosbarns sommarläger för den här gruppen barn. Resten av året håller Maskrosbarn till i en gul trävilla på Stora Essingen i Stockholm där de bland annat arrangerar läger på höst- jul- och sportloven. De håller också i stödgrupper och ordnar fredagsmys för ungdomar som behöver någonstans att ta vägen.

– Det är så vanligt att unga växer upp med missbrukande eller psykiskt sjuka föräldrar helt i det tysta. Att Maskrosbarn ger de här ungdomarna en tillhörighet där de vågar berätta hur de har det hemma och lär sig att de har rätt att må bra är jätteviktigt.

Under besöket hos Maskrosbarn fick Martin Stenmarck träffa Therese Eriksson och Denise Madsen, som grundade organisationen när de gick i gymnasiet eftersom de själva kände att de aldrig fick rätt hjälp som barn till psykiskt sjuka och missbrukande föräldrar.

"VAD HAR JAG ÅSTADKOMMIT?"
– Deras enorma kreativitet och företagsamhet är så inspirerande! Therese och Denise är så pass unga och har startat upp den här organisationen, det är inte alla som klarar något sådant. Man blir inspirerad själv och känner ”jag är 40, vad har jag åstadkommit?!”, säger Martin.

En hel del, skulle nog hans fans påstå. När julen är över och försäljningssiffrorna för ”Decembersånger” står klara kan Martin Stenmarck med största sannolikhet se hur han bidragit till att hjälpa några av världens mest utsatta barn. 10 kronor per såld skiva går till Childhood och ICA:s julskiva, som blivit tradition vid det här laget, brukar sälja i runt 150 000 exemplar. Tidigare år har bland annat Peter Jöback, EMD och Måns Zelmerlöw gjort julskivor som sålts till förmån för Childhood.

Text & foto: Maja Cronstedt

• Musik