Svenskar uppmanas att ta med sitt resekurage på julresan

Varje år reser hundratusentals svenskar utomlands och i år väntas fler än någonsin ge sig ut i världen. På resan riskerar dock många att ofrivilligt se barn som exploateras sexuellt av såväl utländska som svenska turister. Men bara en av tio vet vad de ska göra om de bevittnar misstänkt sexuell exploatering av barn.

Därför lanserades "Resekurage" och den digitala plattformen resekurage.se för att informera och förenkla sättet att anmäla till polisen. Polisen är beroende av allmänhetens tips som i förlängningen kan leda till att fler förövare ställs inför rätta. Svenska folket uppmanas därför ännu en gång att ta med sitt civilkurage på julresan och anmäla misstänkt sexuell exploatering av barn utomlands till polisen på specialsajten resekurage.se

Ditt vittnesmål kan vara värdefullt för polisen.

"Ta med ditt resekurage" – en långsiktig uppmaning
Resekurage grundar sig på ett uppdrag från regeringen till Länsstyrelsen Stockholm med syfte att informera allmänheten om förekomsten av sexuell exploatering av barn i samband med turism och resande, samt att förövare kan dömas i både utlandet och i Sverige. Uppdraget har nu blivit ett långsiktigt projekt för att öka kunskap kring frågan och hur man kan vara en del av lösningen. Initiativet är ett samarbete mellan Sveriges länsstyrelser, Polisen, Nationellt Metodstöd mot prostitution och människohandel (NMT) samt World Childhood Foundation. Sedan initiativet lanserades i december 2014, vet tre av tio som hört talas om Resekurage hur man går tillväga om man bevittnat misstänkt sexuell exploatering av barn.

Dessutom belönades kampanjen i The European Excellence Awards 2015, The European Championships of PR and communications, då Länsstyrelsen i Stockholm vann EM-guld i kategorin ”Government agencies & parties”.

– Vi är stolta över att regeringen gett oss förnyat förtroende att utveckla Resekurage, och är mycket glada att initiativet uppmärksammas internationellt. Vi tror starkt på att nyckeln till att engagera i kampen mot sexuell exploatering av barn är att uppmana individer till civilkurage. För det är ju bara tillsammans som vi kan göra skillnad, säger Petra Tammert Seidefors på Länsstyrelsens enhet för social utveckling.

Pass, pengar... och resekurage
Under 2014 lanserades initiativet Resekurage brett och i år fokuserar kampanjen mer på vad man packar med sig inför resan.

– Vi hoppas i år på att människor börjar se resekurage som en självklar del av sin packlista, precis som pass och pengar. I kampanjenheterna, som kommer synas på flygbussarna och vid flygplatsgater, berättar vi för resenärer att de nog inte har glömt något, och att det då är dags att packa med sitt resekurage. Dessutom har vi skapat praktiska passfodral som en vänlig påminnelse som vi kommer dela ut på Arlanda samt skickar till hundra opinionsbildare. Och det som är bra med resekurage är att det ju inte tar någon plats i resväskan, säger Petra Tammert Seidefors.

Årets Resekurage-kampanj startas torsdag den 17/12.

• Barn, ungdom