Childhoods kampanj ThankYou by Childhood ger namn åt festival med Tiësto

I samarbete med Global Citizen presenterar World Childhood Foundation Thank You Festival den 26 juni, 2014, i Merriweather Post Pavilion, USA, för att belysa vikten av att skydda barn mot våld och övergrepp.

Tiësto, Above & Beyond, Krewella och Alvin Risk är några av artisterna som spelar vid Thank You Festival utanför Washington D.C. Festivalen har fått sitt namn efter Childhoods globala initiativ ThankYou by Childhood som vill uppmärksamma vikten av en trygg och kärleksfull barndom fri från våld och övergrepp.

– Alla barn förtjänar en bra barndom. Trots det upplever barn runt om i världen otrygghet i form av våld och sexuell exploatering. Tillsammans kan vi hjälpa barn att få en barndom fri från sjukdomar, våld och övergrepp, säger H.K.H. Prinsessan Madeleine, som är beskyddare för Childhood och initiativtagare till ThankYou by Childhood.

Festivalen möjliggörs med stöd från Svenska PostkodStiftelsen, som stödjer organisationen bakom initiativet Global Citizen: Global Poverty Project.

– Global Poverty Projects initiativ Global Citizen och ThankYou by Childhood har genom sitt samarbete ett väldigt starkt koncept för att nå ut till såväl gräsrötter som stora företag och skapa medvetenhet och engagemang för viktiga frågor. Att synliggöra och påminna om barns rättigheter är ständigt aktuellt och det behövs innovativa satsningar för att hålla frågorna levande, säger Josefin Carlring, General Manager, Svenska PostkodStiftelsen.

I samband med Thank You Festival bjuder Sveriges Ambassad i Washington in till ett seminarium med fokus på våld och övergrepp mot barn. Vid tillställningen närvarar H.M. Drottning Silvia och H.K.H. Prinsessan Madeleine samt Childhoods generalsekreterare Anna Hårleman De Geer.

World Childhood Foundation
Stiftelsen World Childhood Foundation grundades 1999 av Drottning Silvia och har till uppgift att förebygga våld och övergrepp mot barn och stärka barns rätt till en barndom. Childhoods mål är att alla barn ska få en trygg och kärleksfull barndom fylld av glädje, lekfullhet och nyfikenhet på livet. Just nu stödjer Childhood runt 100 projekt i 17 länder. Läs mer på www.childhood.se

Svenska PostkodStiftelsen
Svenska PostkodStiftelsen är en av Svenska PostkodLotteriets 49 ideella förmånstagare. Sedan starten har Svenska PostkodStiftelsen fördelat över 700 miljoner kronor till fler än 190 projekt över hela världen. Stiftelsens målsättning är att främja en hållbar utveckling för människa och natur genom att ekonomiskt stödja aktörer och projekt som långsiktigt verkar för en bättre värld.

• svenska postkodstiftelsen
  • thankyou by childhood