Stöd till barn med föräldrar i fängelse

Nu har styrelsen för World Childhood Foundation fattat beslut om stöd till 24 projekt runtom i världen, varav fyra är helt nya. Ett angeläget projekt i Kina når barn vars föräldrar blivit avrättade.

Två av de nya projekten som kommer att få stöd av Childhood ligger i Kina. Det ena utförs av organisationen Morning Tears. De arbetar med barn vars föräldrar blivit avrättade eller är dömda till långvariga fängelsestraff. Det andra projektet i Kina handlar om att arbeta för praktisk tillämpning av en ny lag som för första gången gör det möjligt för samhället att gripa in i fall där barn misshandlas i sina familjer.

– Det känns väldigt angeläget för oss att stödja Morning Tears och deras viktiga arbete med de här barnen, som är en extremt utsatt och stigmatiserad grupp. De behöver mycket stöd, både för att bearbeta de trauman de upplevt och även för att i den mån det är möjligt behålla kontakt med föräldrar eller andra släktingar som dömts till långa fängelsestraff. Med stöd från Childhood kommer organisationen att kunna utveckla sin verksamhet för att ge de här barnen en trygg och förutsägbar uppväxt i en familj eller i ett mindre gruppboende, säger Britta Holmberg, projektchef på Childhood.

Ett annat helt nytt som godkänts av styrelsen är ett projekt för att romska barn i Lettland ska få stöd med skolgång, i nära samarbete med barnens föräldrar.

– Childhood har under många år gett stöd till verksamheter för romer i Östeuropa, säger Britta Holmberg. I ett flertal länder har vi nu pågående projekt som alla syftar till att minska den sociala utsattheten och ge romska barn bättre möjligheter till en lyckad skolgång. På så sätt kan vi bidra till att ge dem en tryggare och mer stimulerande barndom, men också skapa förutsättningar för dem att bryta det sociala utanförskapet.

Mer information om de nya projekten finns på Childhoods hemsida

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Catrin Rising, kommunikationsansvarig, 0737-35 16 02, catrin.rising@childhood.org.