Tyst miljö i nya flygplatshotellet med vibrationsdämpning från Christian Berner

Christian Berner levererar vibrationsdämpande material till det nya flygplatshotellet, Göteborg Landvetter Airport, som nu byggs av Peab och som kommer att drivas av Scandic Hotels.

− Det är roligt att nu ha börjat bygga ett av Göteborgs nya landmärken, säger Jonas Edensvärd, platschef på Peab. Vi har fått dämpningsmaterialet kapat i rätt storlekar och levererat på unikt märkta pallar av Christian Berner. Det har varit enkelt att snabbt applicera dämpningen i husgrunden, avslutar Jonas Edensvärd.

Hotellet vilar på en fjädrande bädd av Sylomer® som avisolerar byggnaden från grunden.

− Intressant med specialuppdrag som detta, säger Ulf Wallman, teknisk säljare inom vibrationsteknik på Christian Berner. Hotellet placeras mitt i terminalen och kraven på tysta och vibrationsfria miljöer är höga. Det ska gå att sova dygnet runt, oavsett om det startar flygplan eller byggs nya hus alldeles intill. Vår stomljudsisolering gör detta möjligt genom att samtliga bärande väggar och punkter är isolerade med specialanpassad Sylomer®.

Hotellet är ritat av Wingårdhs Arkitekter och innehåller 220 rum, konferenslokaler, bar och restaurang och gym med utsikt över flygplatsen. Fasaden utformas som diskreta, abstrakta flaggor från hela världen. Byggstart 2018 och inflyttning 2020.

Vill du veta mer om vibrationsdämpning inom bygg?
Ulf Wallman, teknisk säljare, Christian Berner AB
031-33 66 935 ulf.wallman@christianberner.com