Medelålders män styr idrottsföreningarna

För första gången har en studie kartlagt ledningen i svenska idrottsföreningar. Den visar en stor manlig dominans. Och trots många unga medlemmar har tre av fyra föreningar inte någon person under 25 år i sin styrelse.

Centrum för idrottsforskning (CIF) har uppdragit åt Ramböll Management Consulting att undersöka demokratin och delaktigheten i landets idrottsföreningar och deras styrelser. Över 6 000 föreningar har besvarat enkäten. Resultaten visar att 70 procent av styrelseledamöterna är över 40 år. 63 procent av ledamöterna är dessutom män. På den viktigaste posten är den manliga dominansen ännu större – av ordförandena är drygt 75 procent män.

Få unga
Idrottsrörelsen har många unga medlemmar. Cirka 40 procent är under 25 år. Men unga styrelseledamöter är ytterst sällsynta, endast en fjärdedel av föreningarna har en person under 25 år i sin styrelse. Det stora undantaget är föreningar som tillhör idrottsförbund kopplade till utbildningssystemet, till exempel Skolidrottsförbundet.

– Det är tydligt att det finns en uppdelning mellan verksamhet och ledning i föreningarna. Stora grupper tillhör idrottsrörelsen för själva aktivitetens skull men deltar i väldigt liten utsträckning i de demokratiska processerna. Att få personer går på årsmöten och att många föreningar saknar unga i sina styrelser förstärker det intrycket, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Styrelse med rutin
Rapporten visar också att styrelseledamöterna sällan är nybörjare. Hela 80 procent har rutin från liknande föreningsuppdrag.

– Resultatet indikerar att idrottsföreningars styrelser i liten utsträckning fungerar som inkörsport för medlemmar som saknar erfarenhet av styrelsearbete, säger Johan R Norberg.

Rapporten Vem håller i klubban? är en första delstudie i Centrum för idrottsforsknings regeringsuppdrag att göra en fördjupad analys av demokratin inom idrotten. Hela uppdraget presenteras för regeringen den 12 maj.