Affärsinnovation - ingen affärsmodell varar för evigt

Innovation handlar som bekant om att vara uppfinningsrik och våga tänka i nya banor. Omvärldens alltmer komplexa affärskommunikationer, kortare produktlivscykler och ökat inflytande från globala företag ställer höga krav på företags kunskaper och förmåga att kontinuerligt förnya befintliga affärer och teknologier.

Affärsinnovation är ett strategisk och vitalt vapen – om det används på rätt sätt. Men ovilligheten att frångå den gamla, och oftast förlegade, affärsmodellen sätter många gånger krokben för de företag som utforskar nytt vatten. Det logiska borde vara att se framåt men oftast är företagsledningarna istället alltför upptagna med att blicka i backspegeln och avsätter inte tillräckligt med tid för att lära sig nya affärsmodeller fullt ut.

Själv har jag under årens lopp bevittnat flera företag som medger att de måste tänka nytt, tänka innovativt för att överleva. De vill självklart befinna sig mitt i förnyelsens intensiva vindar, ändå hamnar de i förgångna tiders malande trampkvarnar.

Här listar jag fem avgörande orsaker till att företag fallerar i affärsinnovation – skapande av nya affärsmodeller.. läs hela blogginlägget om "Affärsinnovation - ingen affärsmodell varar för evigt"

• Konsultverksamhet

• konsultbranschen