Replik: Nyckelfärdiga lösningar

Jag plockar med varm hand upp handsken från Anders Barnås inlägg om nyckelfärdiga system. Som enda leverantör inom Sverige av Nyckelfärdiga Digitala Lösningar® vill jag förmedla våra erfarenheter av detta.

Det kunder vill ha

Fördelarna är uppenbara ur kundens perspektiv, de får ett bekymmersfritt helhetsengagemang. De flesta kunder brukar ofta tycka att ”IT ska bara fungera”. Vad är då bättre än att få leveransen nyckelfärdig?

Alla som arbetat med försäljning vet att den avgörande frågan från kunden alltid kommer, nämligen ”vad kostar det?”. Det svar kunden vill ha är inte något i stil med ”vi använder det effektivaste arbetssättet” eller ”något mellan 5 och 15 miljoner”. Nej, kunden vill nästan alltid ha ett fastpris där det tydligt framgår vad som ingår i det fasta priset.

Om fastpris och ett tydligt resultat är det kunden önskar, varför motarbeta det? Gå kunden tillmötes och bygg en leveransorganisation som möter upp efterfrågan istället. Läs hela inlägget om "Nyckelfärdiga lösningar"