Varför så få nyckelfärdiga system?

Jag flyttade för ett år sedan in i en nyproducerad lägenhet i en nybildad bostadsrättsförening. Redan vid min första kontakt med mäklaren fick jag se detaljerade ritningar över hur fastigheten skulle komma att se ut. Jag kunde se min lägenhet på ritning och fick utförliga specifikationer över vad den skulle komma att innehålla som underlag för att göra mina egna tillval.

Tillval som var mycket tydligt specificerade utifrån vad jag skulle få istället och till vilken merkostnad. Med i prospektet fanns även kalkyler som visade den blivande bostadsrättsföreningens ekonomi. Köpet av huset redovisades på en rad, 275 mkr. Nu har jag bott i litet över ett år och inget vad jag hört tyder på att huset kostade mer än vad som förutsetts.

Det känns lite spännande att reflektera över att det när det gäller fastigheter finns ett helt annat sätt att tänka än när det gäller stora IT-projekt. Varför är det så? I många fall är det ju till och med samma kund som köper en fastighet till fastpris och sedan väljer annan form att hantera betalning och risk för sina IT-system. Läs vidare om Varför så få nyckelfärdiga system?