Konsultbolagens anställningar under 2011

Det råder fortfarande hög anställningstillväxt på de börsnoterade konsultbolag som vi har tittat på. Totalt anställdes 264 under andra kvartalet, som dock är betydligt mindre än de 399 som anställdes första kvartalet. Konsultbolagen som verkligen imponerar är IT-tunga Connecta, HiQ och KnowIT. Dessutom visar uppstickaren Avega Group fortsatt väldigt hög procentuell tillväxt.

Cybercom lyckades andra kvartalet att vända avhopp till anställningar. Under det tredje kvartalet ska det bli synnerligen spännande att se om fler kommer byta jobb nu när vd:n Patrik Boman och flera andra i ledande positioner har lämnat företaget. Några som har det fortsatt svårt är Softronic efter sitt uppköp av Modul1. Hittills under året har personalstyrkan minskat med 7%.

Det är också intressant att se hur konsultbolagens egna tillväxtplaner såg ut i början av året för många kommer det bli svåra mål att uppnå.

Här kan du se hela listan över hur många som har anställts i respektive konsultbolag under andra kvartalet 2011

• konsultbranschen