Lekeberg på första plats i index över bilars klimatpåverkan

Lekeberg på första plats i index över bilars klimatpåverkan

Lekebergs kommun hamnar på första plats bland Sveriges 290 kommuner i ett index över nya bilars klimatpåverkan. Utsläppen från de nya bilar som registrerades i Lekeberg under det första halvåret 2009 minskade med 11,0 procent jämfört med helåret 2008. 18,4 procent av de nya bilarna var etanolbilar, en ökning från 17,2 procent under 2008.

Pressmeddelanden med statistik för varje kommun i landet har skickats ut lokalt. Hela indextabellen finns bifogad.

I onsdags presenterade Naturvårdsverket, Vägverket och Konsumentverket sitt återkommande index över nya bilars klimatpåverkan. Nu förmedlar Statoil resultatet för Sveriges samtliga kommuner.

- Klimatfrågan är viktig även för bilister. Det är mycket positivt att utsläppen från de nya bilarna i Lekeberg fortsätter att minska, säger Sofia Sjöström, drivmedelsansvarig på Svenska Statoil.

Med utsläpp av 142 gram koldioxid per kilometer hamnar Lekebergs kommun på första plats (plats 3 år 2008) i en jämförelse mellan alla Sveriges 290 kommuner. De bilar som registrerades i Burlöv släpper ut allra mest (192 g/km). I genomsnitt släpper de nya bilarna i Sverige ut 169 gram per kilometer.

Beräkningarna baseras på den offentliga statistiken över utsläpp från nya bilar och tar inte hänsyn till klimatnyttan med de bilar som kan drivas med etanol och gas.

Sverige har den mest bränsleslukande bilparken i EU och koldioxidutsläppen för nya bensin- och dieselbilar ligger fortfarande bland de högsta.

Samtidigt som Statoil satsar på tankställen för etanoldrivmedlet E85 vill företaget också snabbt öka låginblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel.

- Ett effektivt sätt att minska trafikens klimatpåverkan är att öka låginblandningen av etanol i bensin, från dagens fem till tio procent. EU har gett klartecken och nu måste den svenska regeringen agera för att möjliggöra denna låginblandning så snart som möjligt, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.

Svenska Statoils försäljning av etanol uppfyller StatoilHydrokoncernens hållbarhetskrav som ställer krav på koldioxidreduktion, goda arbetsförhållanden och antikorruption.

Fakta om de 38 bilar som första halvåret 2009 nyregistrerades i Lekebergs kommun (siffror för 2008 inom parentes):

- 31,6 (29,7) procent drivs med bensin och släpper i genomsnitt ut 143,6 gram koldioxid per kilometer*
- 50,0 (53,1) procent drivs med diesel och släpper i genomsnitt ut 131,4 (154,9) gram koldioxid per kilometer
- 18,4 (17,2) procent kan drivas med etanol
- 0,0 (0,0) procent kan drivas med fordonsgas
- 0,0 (1,6) procent var särskilt bränsleslukande bilar (över 250 gram/kilometer)
- 44,7 (23,4) procent var särskilt bränslesnåla bilar (högst 120 gram/kilometer)

*Utsläpp från bilar som enbart kan drivas med bensin har inte särredovisats på jämförbart sätt tidigare år. Angivna värden inkluderar elhybrider.

Läs mer om indexet över nya bilars klimatpåverkan på Naturvårdsverkets webbplats här.

Läs mer om såväl förnybara som fossila drivmedel i Statoils drivmedelsrapport Vad har vi i tankarna?

För ytterligare information, kontakta:
Sofia Sjöström, drivmedelsansvarig, telefon: 08-429 66 92, 070-429 66 92, sofs@statoil.com
Tove Grönkvist, informatör Statoil: 08-429 64 45, 070-429 64 45, tovgr@statoil.com