Statoil fortsätter att rulla ut fossilfritt för tung trafik

Statoil fortsätter att rulla ut fossilfritt för tung trafik

Nu fortsätter Statoil öka tillgängligheten till fossilfri diesel för den tunga yrkestrafiken. Förnybar så kallad HVO kommer att erbjudas vid nio stationer från Malmö till Gävle. Utbyggnaden är en del av Statoils satsning att erbjuda helt förnybara alternativ längs de viktiga trafikstråken.

– Allt fler åkerier vill köra på fossilfria drivmedel. Med våra nya HVO-anläggningar gör vi det enklare för yrkestrafiken att välja ett förnybart alternativ och minska sin klimatpåverkan, säger Helena Fornstedt, Senior Director Fuel på Statoil.

Sedan början av 2015 har utvalda kunder kunnat tanka HVO100 på Statoils stationer i Götene och Länna. Nu öppnas pumparna upp för alla transportkunder, samtidigt som HVO100 börjar säljas även på stationer i Norrköping och Gävle. Under vintern fortsätter utrullningen i Göteborg, Uppsala, Borlänge, Helsingborg och Malmö.

– HVO minskar klimatutsläppen med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel. HVO100 blir ett viktigt komplement till vår miles diesel som innehåller upp till 40 procent förnybart, säger Helena Fornstedt.

HVO, hydrerad vegetabilisk olja, är en förnybar diesel som baseras på vegetabiliska oljor, avfall och restprodukter. HVO100, dvs. 100 procent HVO, fungerar utmärkt i vanliga dieselmotorer. Användning kräver godkännande från fordonstillverkaren då det ännu inte finns en europeisk standard för produkten. En sådan förväntas finnas på plats under första halvåret 2016. All HVO som säljs av Statoil är fri från palmolja.

– Om vi ska klara klimatmålen måste utsläppen minska från den tunga trafiken. Därför är det mycket glädjande att vi nu ser en starkt ökad efterfrågan på förnybara alternativ från våra kunder, säger Helena Fornstedt.

För ytterligare information, kontakta:
Lisa Vejlo Degerman, Kommunikationschef Statoil Fuel & Retail Sverige, 070-429 64 75, lisa.vejlodegerman@statoilfuelretail.com

Helena Fornstedt, Senior Director Fuel Statoil Fuel & Retail Sverige, 070-429 61 32, helena.fornstedt@statoilfuelretail.com

Statoil Fuel & Retail Sverige AB är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag och ett indirekt dotterbolag till Couch Tard Luxembourg som i sin tur är ett helägt dotterbolag till Alimentation Couche-Tard Inc. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel och E85. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig mat på vägen, gott kaffe på nymalda bönor som är ekologiskt och Fairtrade-märkt, biluthyrning, biltvätt och spolarvätska på pump. För mer information om Statoil Fuel & Retail Sverige AB, se www.statoil.se. Följ oss också på Facebook.