Statoil startar trafiksäkerhetskampanj

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2005 11:19 CEST

Idag startar Statoils trafiksäkerhetskampanj ”Ring om hur jag kör”. Dekaler med denna uppmaning kommer att sitta på Statoils samtliga cirka 120 tankfordon i hela Sverige under de sex månaderna som kampanjen pågår.

På dekalerna finns telefonnummer som går direkt till respektive regionansvarig chef. Positiva budskap vidareförmedlas till samtliga tankbilschaufförer, medan de klagomål som kan förekomma tas upp direkt med den berörda chauffören.

– Trafiksäkerhet är ett viktigt område inom Statoil och all återkoppling från allmänheten är bra. När vi genomförde motsvarande kampanj för några år sedan var fyra av fem telefonsamtal positiva, säger Michael Sandberg, miljö- och säkerhetsansvarig på Statoil.

Statoil har tidigare varit först bland oljebolagen att satsa på Heavy Eco Driving för sina tankbilschaufförer. Utbildningen är en del i Statoils satsning att minska miljöpåverkan och öka trafiksäkerheten.

– Vi har ett stort förtroende för våra chaufförer. De har redan ändrat körsätt, vilket innebär att vi kan bidra till att den allmänna trafikrytmen blir lugnare. En ökad trafiksäkerhet är ett av våra huvudmål och det är viktigt att ge alla våra medarbetare en chans att hjälpa till, säger Michael Sandberg.

I samband med den nu aktuella kampanjen repeteras den trafiksäkerhetspolicy som Statoil i samarbete med Vägverket lanserade för ett par år sedan. Detta sker genom både möten och individuell uppföljning. Den nya trafiksäkerhetskampanjen kommer även att kunna följas på Statoils webbplats under www.statoil.se/trafiksakerhet.

Statoil belönades nyligen för sina upphandlingar av tunga vägtransporter. Undersökningen, som gjordes av föreningen QIII, granskade arbetsmiljö, miljö och trafiksäkerhet.

För ytterligare information, kontakta:

Michael Sandberg, chef Hälsa, Miljö och säkerhet, Statoil: 08-429 63 02, 070-429 63 02, michael.sandberg@statoil.com

Vivianne Habra, informatör Statoil: 08-429 64 18, 070-429 64 18, vivianne.habra@statoil.com

Kommentarer (0)