Statoils E85-försäljning mer än fördubblades i januari

Under januari sålde Statoil 1,7 miljoner liter E85, en ökning med 120 procent jämfört med januari 2006. Statoil genomför en kraftfull satsning på nya etanolpumpar och i dagsläget finns det 200 tankställen i hela Sverige, varav ett 10-tal öppnar för försäljning inom kort. Innan utgången av 2007 kommer Statoil att mer än 260 tankställen för E85 över hela landet. - Satsningen på förnybara drivmedel är långsiktig och en allt viktigare del i vår produktportfölj därför är Statoils inriktning att fortsätta utöka antalet tankställen för etanol, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil. Den snabbaste ökningen av Statoils E85-försäljning under januari syns i Värmland följt av Örebro och Jönköping. Statoil har ökat antalet tankställen för E85 till 187 stycken, vilket kan jämföras med 83 tankställen för ett år sedan. Under 2007 öppnas ytterligare 64 tankställen för etanol, de flesta i Stockholms län, Västra Götaland, Skåne och Västernorrland. - Vi vill att det även fortsättningsvis ska vara fördelaktigt för miljön och kunderna att tanka biodrivmedel och därför vill vi att regeringen driver på för att den europeiska skyddstullen på etanolen tas bort så fort som möjligt. Vi välkomnar även andra åtgärder från politikerna som kan reducera priset som exempelvis sänkt moms, säger Helena Fornstedt. Statoils inblandning av fem procent etanol i vanlig 95-oktanig bensin innebär dessutom en försäljning av mer än 4 miljoner liter låginblandad etanol under januari. Enligt Vägverket motsvarar en enda procentenhets ökad inblandning av etanol mellan 50 000 och 100 000 nya E85-bilar. Etanol E85 (85 procent etanol och 15 procent bensin) är anpassat för bränsleflexibla etanolbilar, det vill säga bilar som kan tankas med både E85 och bensin. Antalet nyregistrerade miljöbilar under januari var 14,9 procent jämfört med 12,4 procent i januari 2006, enligt branschorganisationen Bil Sweden. Etanol är ett förnybart drivmedel som framställs ur bland annat spannmål. Att ersätta bensin med etanol leder till väsentligt lägre utsläpp av växthusgasen koldioxid. Läs mer om såväl förnybara som fossila drivmedel i rapporten "Vad har vi i tankarna? Statoils drivmedelsrapport, november 2006" på www.statoil.se För ytterligare information, kontakta: Helena Fornstedt, informationsdirektör Statoil: 08-429 61 32, 070-429 61 32, shep@statoil.com Nicholas Källsäter, drivmedelsansvarig Statoil: 08-429 66 48, 070-429 66 48, snks@statoil.com Svenska Statoil AB är ett av Sveriges ledande energibolag med fokus på klimatfrågan. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, biogas, diesel, E85, eldningsolja, el, energilösningar, gasol, flygbränsle, smörjolja och pellets till företag och privatpersoner. I verksamheten ingår även cirka 600 bensinstationer. Under 2005 hade Svenska Statoil, inkl Statoil Detaljhandel AB, en omsättning på 40 miljarder kronor och i medeltal 1 557 anställda. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se