Statoils kampanj ”Samma pris” vinner 100-wattaren

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2006 10:13 CET

Statoils kampanj ”Samma pris” vann tävlingen 100-wattaren i kategorin Konsumentreklam. 100-wattaren har delats ut sen 1990 och årets prisutdelning ägde rum i Stadshuset.

– Vi är lyckliga och mycket stolta. Utmärkelsen är ett gott betyg på Statoils förbättrade drivmedelserbjudande och en väl genomarbetad kampanj, säger Pelle Ekman, marknadsdirektör på Statoil.

Statoils reklamkampanj gick på tv och i radio, i annonser på stortavlor och i tidningar, på Statoils ca 510 fullservicestationer samt genom brev till befintliga och potentiella kunder. Totalt har 230 000 personer, däribland 70 000 nya Statoilkunder, nappat på erbjudandet om att med ett nytt Statoilkort betala samma pris som på obemannade bensinstationer.

– Det är många som nu har upptäckt att det inte längre finns någon anledning att tanka på obemannade stationer. Våra kunder får samma pris på bensin, diesel och etanol, samtidigt som de kan tvätta bilen, handla mat eller kontrollera olja och däcktryck, säger Pelle Ekman.

Statoil har den senaste tiden utmanat de obemannade stationerna genom att förenkla rabatterbjudandet och erbjuda kunderna samma bensinpris. Erbjudandet startade med en reklamkampanj i mars.

Tävlingen 100-wattaren belönar kreativ reklam som gett effekt. Att påvisa effekt handlar om att kunna visa att målgruppen påverkats av kampanjen på ett eller flera sätt. Årets kampanjtema fokuserar på mätning ur ett både kreativt och relevant perspektiv. För den bästa reklamen är den som både kan påvisa kreativitet och faktiska resultat. Varje kategori bedöms av en egen jury som bedömer bidragen efter uppnådd effekt i kombination med kreativitet.

Forsman & Bodenfors är reklambyrå för Statoil Detaljhandel och IUM är mediebyrå. Westander Publicitet & Påverkan är Statoils pr-byrå.

För ytterligare information, kontakta:
Pelle Ekman, marknadschef Statoil:
08-429 64 28, 070-429 64 28, pekm@statoil.com

Vivianne Habra, informatör Statoil:
08-429 64 18, 070-429 64 18, svstsvha@statoil.com

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.