Wear it like a crown på Artipelag – en utställning om livet som cirkusartist

Wear it like a crown på Artipelag – en utställning om livet som cirkusartist

Cirkus Cirkörs föreställning Wear it like a crown spelas just nu på naturskönt belägna Artipelag i Gustavsberg. Föreställningen, som hade premiär i april 2010, har spelats över 400 gånger i 15 länder och har setts av mer än 170 000 personer. I samband med spelningarna på Artipelag visar Cirkör en jubileumsutställning om föreställningens tillkomst och om livet som cirkusartist. Utställningen visar exklusivt material från den långa turnén och den konstnärliga processen bakom föreställningen. Här finns den inledande brevväxlingen mellan regissören Tilde Björfors och ensemblen och filmer från repetitionerna. Man kan prova att stå på knivkastarhjulet, känna på trapetsen eller ta på sig en äkta cirkuskostym. Foton från den långa turnén visar akrobatik på brasilianska stränder, nya vänner i New York och promenader i europeiska städer. Här finns även fotografen Mattias Edwalls porträtt av artisterna, samt tavlor målade av en av artisternas föräldrar, konstnärerna Ingela och Lars Agger.

Jesper Nikolajeff, som spelar Nerves of Steel i föreställningen, berättar:

”Vi har ätit gott i Frankrike, mött värmen i Prag, tagit emot de stående ovationerna på BAM i New York, dansat tango efter showerna i Buenos Aires, lärt oss ’the iron clap’ i Budapest, firat tändkulemotorns dag i Säffle, kuskat runt i Brasilien, träffat valar utanför Reykjavik, ’bosatt’ oss i S:t Pauli/Hamburg och väntat på publiken i Italien… Delar av detta får man ta del av i vår foajé på Artipelag. Efter att ha återkommit sju gånger till Stockholmsscenen Södra teatern och spelat för fulla salonger trodde vi inte att vi skulle få möta den svenska huvudstadspubliken igen.”

Den 18 oktober inledde ensemblen sin spelperiod på konsthallen Artipelag på Värmdö, som pågår till den 17 november. Premiären på Artipelag blev ensemblens fyrahundrade framträdande och utgjorde inledningen på den sista spelperioden på svensk mark.

Wear it like a crown skapades i Cirkör LAB som en del av Tilde Björfors forskning vid DOCH (Dans och Cirkushögskolan), där hon bl.a. undersökte risker och möjligheter i forskningsprojektet ”Cirkus som gränsöverskridare i konst och samhälle”.  Forskningsprojektet pågick 2008-2012 och var tvärkonstvetenskapligt och innefattade förutom ett 100-tal cirkusartister även forskare från andra kunskapsområden som ekonomi/ledarskap, psykologi/neurologi, etnologi/pedagogik och filosofi.

Se mer på www.circusresearch.com.

Ensemble:

Henrik Agger – Wizard of Wonder
Louise Bjurholm – Miraculous and Spectacular
David Eriksson – Marvel of the Century
Jesper Nikolajeff – Nerves of Steel
Fouzia "Fofo" Rakez – Wild, Weird and Wonderful
Anna Lagerkvist – Mistress of Mayhem

Idé och regi: Tilde Björfors

Musik och sångtext: Rebekka Karijord

Mer info: www.cirkor.se

Pressinfo:  Mette Klouman, 070 777 44 84 , mette@cirkor.se

Pressbildwww.pressbild.com under Cirkus Cirkör och Wear it like a crown.

Musiken:   www.rebekkakarijord.com  www.myspace.com/rebekkaandthemysterybox

Pressinfo Artipelag: Maria Rosén, 08 570 130 21 /072 244 22 38, maria.rosen@artipelag.se