Cirkus Cirkör c/o Järfälla

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2007 13:18 CET

Några Cirkus Cirkörartister ställer snart om posten till c/o Järfälla för att jobba konstnärligt och pedagogiskt i kommunen 2007-2009. Artisterna kommer att träna barn och unga i nycirkus på skoltid och fritid, spela föreställningar på scen och i gatumiljö och mycket mer. Cirkus Cirkör lägger också Stockholmspremiären av sin nya föreställning Dada Aitsch i Järfälla i maj.

Cirkus Cirkör drar ett steg närmare Järfälla. Under 2007-2009 flyttar tre av Cirkus Cirkörs artister till Järfälla. De kommer att arbeta med cirkuskurser för elever och lärare i skolor och förstås bjuda på spännande föreställningar. Ytterligare en nyhet är utbytet mellan Cirkus Cirkörs artister och Järfällagymnasterna som kommer att inspirera varandra i sin träning. För Cirkus Cirkör är c/o Järfällaprojektet ett utmärkt sätt att jobba fördjupat och kvalitativt både sceniskt och pedagogiskt på en och samma plats. Satsningen på nycirkus blir långsiktig och kvalitativ. Det blir mer av cirkusträningen i skolor och på fritiden men också föreställningar i skolor, parker och i gympasalen. Cirkus Cirkör c/o Järfälla drar igång lite försiktigt under våren 2007 för att braka loss ordentligt till hösten. Projektet pågår till och med våren 2009.

Fler får möjlighet att träna

Cirkusartisterna anställs på heltid av Järfälla kultur och på så vis får fler Järfällabarn möjlighet att träna bättre och mer koncentrerat. Det nära samarbetet med barnen ska också ge inspiration till artisternas konstnärliga arbete. Sedan länge finns ett nära samarbete mellan Järfälla Kultur och skolorna vilket höjer kvalitén och ger mer kultur för pengarna till Järfällabarnen.

Rullstolsburna upp på lina

Cirkus Cirkör engagerades för att ordna cirkuskurser inom Järfällas program Amatörer möter proffs redan 2004. Kommunalhuset ockuperades innan cirkusen drog vidare ut i förskolor, grundskolor, särskolor och gymnasier. Resultatet är slående positivt. Cirkus Cirkörs särskilda pedagogik har spridit lusten till att röra sig till 20.000 barn och lärare och till och med lockat upp rullstolsburna på lina. För varje år har samarbetet utvecklats och fördjupats och på så vis möjliggjort Cirkus Cirkör c/o Järfälla.

– Vi får gång på gång bevis på att nycirkus kan ta tillvara människans hela potential. Många av Cirkus Cirkörs allra främsta världsartister hade en fysisk begåvning som inte fick plats under deras skoltid men när de fick hänge sig åt sitt fysiska skapande följde den teoretiska inlärningen med av bara farten, säger Linda Beijer, chef för Cirkus Cirkörs pedagogiska verksamhet.

– Cirkus Cirkörs sätt att arbeta med barnen är det som är mest fantastiskt att se. Pedagogerna ser till att alla barn får plats. Nycirkusens sätt att kombinera det fysiska med det mentala utvecklar unga människors kraft och lust, säger AnnKatrin Westerlund, chef för Järfälla Kultur.

Järfälla Kultur ansvarar för kulturverksamheten i Järfälla Kommun. Barn och ungdomar prioriteras och förskolor och skolor är därför viktiga samarbetspartners. Sedan 14 år driver man projektet ”Amatörer möter proffs” där alla barn och ungdomar från förskola till gymnasium får besök av professionella kulturutövare och artister som delar med sig av sitt kunnande till barnen. Järfälla är också pionjär inom skolbioområdet och alla barn från förskola till gymnasium får se två filmer om året. För de allra yngsta arrangeras dessutom cirka 25 teaterföreställningar på helgerna i kommundelarna.

Cirkus Cirkör är Skandinaviens centrum för nycirkus och startades i Stockholm 1995. Med kittlande humor, halsbrytande action och uppkäftigt engagemang – med konst och pedagogik som redskap – har Cirkus Cirkör växt explosionsartat. Nycirkus skapas i mötet mellan cirkus och andra konstformer och uttryckssätt i ständigt ömsesidigt utbyte med unga och gatan. Idag rymmer verksamheten föreställningar på turné i Sverige och världen, event, kurser och internationellt erkända utbildningar i nycirkus.

Kontakt Cirkus Cirkör;

Linda Beijer, chef för Cirkus Cirkörs pedagogiska verksamhet. Telefon 08-530 610 96, 073-557 66 94. E-post: linda@cirkor.se

Susanne Reuszner, presschef. Telefon 08-531 998 31, 070-218 46 51. E-post susanne@cirkor.se

Kontakt Järfälla Kultur

Agneta Danielsson, verksamhetsledning. Telefon 08-580 290 79, E-post: agneta.danielsson@jarfalla.se

Kjerstin Larsson, informatör. E-post: kjerstin.larsson@jarfalla.se

Ann-Katrin Westerlund, kulturchef. Telefon 08-580 294 94, 070-480 87 87. E-post: annkatrin.westerlund@jarfalla.se

Program för våren 2007

Cirkusläger på Sportlovet vecka 9

För vem: Från 7-17 år

När: Vecka 9, måndag-fredag mellan kl 10-15

Var: Nybergskolans gymnastiksal

Kostnad: 250 kr/deltagare och vecka. Kontant betalning.

Hur anmäler man sig: Järfälla Kulturskola, tel: 08-580 284 60, eller via hemsidan: http://kulturskolan.jfog.net/index.html

Stockholmspremiären av Dada Aitsch

En samproduktion mellan Cirkus Cirkör och Sörmlands Musik & Teater

För vem: Från 7 år

När: 7 maj kl 13 och 19

Var: Sporthallen i Jakobsberg

Kostnad: 80 kr under 20 år 40 kr

Biljetter på Jakobsbergs bibliotek fr o m 23 april

Cirkuskurser på fritiden

För vem: Från 5-13 år

När: Måndagar fr o m 5/2, 12 kurstillfällen

Var: Nybergskolans gymnastiksal

Kostnad: 800 kr

Hur anmäler jag mig: Järfälla Kulturskola, tel: 08-580 284 60, eller via hemsidan: http://kulturskolan.jfog.net/index.html

Görvälndagen 6 juni

Cirkus Cirkör kommer att finnas på plats med någon form av aktivitet. Mer info inom kort.

Till hösten 2007 blir det mer av Amatörer möter Proffs, kursverksamhet, höstlovsläger, events med mera.

SUSANNE REUSZNER
PRESSCHEF / PUBLIC RELATIONS MANAGER