Cirkus för barn med funktionshinder

Pressinbjudan Välkommen till uppvisning av och med deltagarna i Cirkus Cirkörs cirkuskurs för barn och ungdomar med funktionshinder Måndagen den 24 maj i Cirkuslillan, Kulturhuset Rotemannen, Rotemannavägen 10, Alby. Grupp 1 har uppvisning kl 18.00 och grupp 2 kl 19.30 Cirkus Cirkörs filosofi är att Inget barn ska behöva uppleva att det inte har någon möjlighet att lära. Att det står utanför. Därför vill vi att barn med funktionshinder skall få göra det som andra barn gör – på sina egna villkor. Vi vill att de skall få känna den kittlande känslan i magen när de hänger i trapetsen, uppleva att de klarar av att gå på lina och slänga upp en eller flera bollar i luften och få den tillfredställande känslan när de lyckas fånga dem. Känna den sprudlande glädjen i att JAG KAN! Med våra cirkuspedagoger jobbar barnen med möjligheterna och det man faktiskt kan åstadkomma. Hos oss har rullstolsburna gått på lina och synskadade jonglerat. Hela vårt arbete med nycirkus syftar till att bryta gränser och göra det till synes omöjliga möjligt. Det går att öka sin kroppskännedom och balans på ett lustfyllt sätt! Deltagarna har deltagit i cirkuskursen hos Cirkus Cirkör under vårterminen under ledning av cirkuspedagogen Magnus Jonsson. Cirkuskursen för funktionshindrade är en del av Cirkus Cirkörs barn- och ungdomsverksamhet som anordnar kurser, träning, skollovsläger, Cirkus i Skolan och mycket mer. Verksamheten finns dels i Alby och Stockholm men också på turné över hela landet. Cirkuskurs för funktionshindrade har genomförts i samarbete med- och med stöd av Botkyrka Habilitering, RBU, FUB och Allmänna Arvsfonden. Cirkus Cirkör är Skandinaviens centrum för nycirkus och driver barn- och ungdomsverksamhet, utbildningar i cirkus på gymnasial och eftergymnasial nivå samt producerar föreställningar och events som turnerar i Sverige och internationellt. Sedan 2000 har Cirkus Cirkör sin bas i Botkyrka kommun söder om Stockholm. För anmälan / information kontakta: Susanne Reuszner, pressansvarig Cirkus Cirkör telefon 070-218 46 51