I resten av Sverige är det 30° men i Norra Botkyrka kokar det…

Tanterna på ålderdomshemmen stickar svettband med dödskallar, Fittjas ungdomar blir säkerhetsvakter, gubbarna på Gatu och Fastighetskontoret monterar vägskyltar med herr gå-man upp och ner och det hängs tunnor i träden… Fittja och Alby förbereder sig för Subörb – Circus and Arts Festival. Den 8e augusti landar världseliten på Fittja äng för en 10 dagars fest. 10 galna dagar med världens bästa nycirkus, breakdance, skateboard, spoken word, fester, DJ’s och mat från hela världen. Arrangör är Cirkus Cirkör i samarbete med JAM/Riksteatern och Botkyrka Kommun. Men en festival är inte möjlig utan lokalt engagemang och alla volontärer. Som exempel kan vi nämna pensionärerna på Alby Ängs Ålderdomshem som stickar svettband och benvärmare som skall säljas på festivalområdet, Husby entreprenad som monterar tunnor, Norra Botkyrkas ungdomsföreningar som samlar sig för att visa världen en så bra bild av området som möjligt, Albys Indier som fixar Bangrafest, Skavsta marina som bygger en 7 x 10 m flotte på Albysjön från vilken akrobaterna kan ösa, alla restauranger som samlar tomma konservburkar som ska bli ”Subörb-tunnor” storlek mini, barnen som tecknar festivalaffischer, Dogge Doggelito som hostar Klubb Botkyrka mm mm mm Vi vill att ALLA ska få ta del av detta ganska fantastiska! Välkommen hem till oss i Botkyrka, den kokande grytan! För mer info se www.cirkor.se/suborb Presskontakt: Susanne Reuszner, 08-531 998 31, 070-218 46 51, susanne@cirkor.se