Intresset för cirkusträning bara ökar – Cirkus som träningsmetod allt mer populärt i Sverige

Att svinga i trapets och göra cirkusakrobatik blir en allt mer populär träningsmetod. I Storbritannien och USA har träningsformen redan många utövare – däribland många Hollywoodkändisar. Nu ökar intresset även i Sverige och 8:e september håller Cirkus Cirkör kurspremiär för sin cirkusträning för vuxna. Att träna cirkus är ganska långt från de vanliga träningsformerna. Träningen blandar fysiska moment som att jonglera, svinga i trapets, gå på lina och akrobatik med träning i mental styrka. I USA och Storbritannien har träningsformen många utövare. Hollywoodkändisar som Lindsay Lohan och Sarah Jessica Parker lär vara bitna av cirkusträningen. Även i Sverige märks nu ett ökat intresse för träningsmetoden och på Cirkus Cirkör håller man snart kurspremiär. – Intresset för att träna cirkus har ökat markant det senaste året. Deltagarna verkar lockas av kombinationen mental och fysisk träning samt att det faktiskt finns något i träningen för alla. Den som inte är en jättebra akrobat hittar oftast något i lindansen eller jongleringen istället, säger Mia Crusoe, verksamhetsledare på Cirkus Cirkör. Träning med spänning Cirkusträning ökar din styrka, smidighet och ger bättre kondition. Men cirkusträning handlar också om att få ut något mer än det ”vanliga” ur sin träning. Cirkusträning bygger mycket på att även träna mentalt. Akrobatik ställer krav på mod, jonglering har bevisats vara en utmärkt metod för koncentration och logiskt tänkande. Att hänga upp och ned i en trapets är en kittlande känsla som ger de flesta en riktig kick. Och att just utmana sin egen rädsla och att våga lite mer är en viktig del i cirkusträningen. – Instruktörerna på våra kurser är ofta själva artister vilket gör att man blir inspirerad att våga lite extra säger Mia Crouse, verksamhetsledare för Kurser och träning på Cirkus Cirkör. Kurspremiär! Cirkus Cirkörs kurs för vuxna startar 8:e september. Kursen har blandad nivå – från nybörjare och uppåt. För mer information och bilder kontakta: Cirkus Cirkör, Åsa Lovén 08-531 998 30, asa@cirkor.se