Ny VD för Cirkus Cirkör

Ny VD för Cirkus Cirkör

Cirkus Cirkör har utsett Anders Frennberg till ny VD. Anders kommer närmast från Stockholms stadsteater där han har varit verksamhetschef och konstnärlig ledare för verksamheten i Skärholmen. Han tillträder VD-tjänsten den 1 november.

Tjänsten utlystes i våras och många kvalificerade personer visade intresse för jobbet. Styrelsen har nu kommit fram till att Anders Frennberg är rätt person för Cirkör.

- Vi är mycket nöjda med att få Anders Frennberg som ny VD, säger Bengt Westerberg, styrelseordförande i Cirkus Cirkör. Hans långa erfarenhet av att leda en konstnärlig verksamhet kopplat till ett genuint engagemang och erfarenhet av att arbeta i ett förortsområde är precis vad vi behöver för de satsningar som väntar.

- Att arbeta för att konsten - i mitt fall scenkonsten - ska komma i samklang med andra delar av samhället, är min absoluta passion som yrkesmänniska. Jag har arbetat mycket i gränslandet mellan konst och utbildning vilket blir goda erfarenheter att ta med mig till Cirkus Cirkör. Jag ser att Cirkus Cirkörs kombination av lokalt engagemang i en förort genom träning och utbildning kopplat till en publik scenisk verksamhet både nationellt och internationellt är helt unik inom svensk scenkonst. Jag ser fram emot att förvalta allt det bra som Cirkus Cirkör redan gör men också att ta vidare verksamheten till nästa steg.

Anders Frennberg är 45 år och idag verksamhetschef och konstnärlig ledare för Stockholms stadsteater Skärholmen. Han kom till stadsteatern 1996 efter att ha arbetat på bland annat Vadstena-Akademien och Norrlandsoperan.Efter 8 år på stadsteaterns Unga Klara fick han uppdraget att starta den nya scenen i Skärholmen och den gymnasieskola som är kopplad till den. Bland tidigare uppdrag kan även nämnas att han varit ordförande i Tensta Teaterensembles styrelse. Cirkus Cirkör och Anders Frennberg har redan samarbetat i produktionen Momo eller kampen om tiden som spelades på Stockholms stadsteater Skärholmen hösten 2006

Cirkus Cirkör grundades 1995 av Tilde Björfors som i dag är konstnärlig ledare. Sedan 2000 finns Cirkör i Botkyrka kommun sydväst om Stockholm. Cirkör har etablerat sig som en av Sveriges mest inspirerande organisationer med ungefär 300 medarbetare på lönelistan varav 30 fast anställda. Cirkör bedriver föreställningar och pedagogisk verksamhet. Varje år möter man mer än 20 000 barn och unga genom kurser och träning. År 2007 spelades 220 föreställningar som sågs av 70 000 personer.

Just nu repeteras det för fullt inför den nya föreställningen Inside out som har premiär i Lund den 13 september. Cirkus Cirkör säljer också events till företag och organisationer.

Presskontakt:

Susanne Reuszner, kommunikationschef. Tel 070-218 46 51. E-post: susanne@cirkor.se. Mer information om Cirkus Cirkör finns på www.cirkor.se

CIRKUS CIRKÖR FEAT. IRYAS PLAYGROUND PRESENTERAR INSIDE OUT - EN CIRKUSSHOW OM NÅGOT SÅ ENKELT SOM LIVET. PREMIÄR 13 SEPT I LUND. LÄS MER PÅ WWW.CIRKOR.SE