Samuel Andersson - Foto: Mattias Edwall

Nycirkus om flykt lockar storpublik – Cirkus Cirkörs spelperiod förlängs

Efter en slutsåld turné med stående ovationer i Sverige och Europa är det i vinter dags för Cirkus Cirkör att möta Stockholmspubliken med Limits. Intresset är stort för den politiska och vackra föreställningen som hanterar mänsklig strävan i ett allt hårdare Europa. Därför adderas nu ytterligare 20 datum på Dansens Hus där den spelas från 1 december till 5 februari.

Nycirkus om flykt och migration
Limits har hyllats för sitt politiska innehåll, vackra uttryck och cirkuskonster av högsta kvalitet. Föreställningen handlar både om psykiska och fysiska gränser och syftar både på den europeiska flyktingkatastrofen och cirkusartisternas personliga gränser i form av risk, smärta och kroppens begränsningar. Den hyllar gränsöverskridare och ställer frågor om murar kontra medmänsklighet.

- Det är en chock att se hur Europa stänger gräns efter gräns när vi som cirkus ägnat de senaste 20 åren åt gränsöverskridande Tilde Björfors

För idé och regi står Cirkus Cirkörs grundare och konstnärliga ledare Tilde Björfors, just nu aktuell som regissör till cirkusoperan Satyagraha på Folkoperan och skaparen av en rad tidigare Cirkör-succéer som Inside Out, Wear it like a crown, Knitting Peace och senast Borders.

Musiken är komponerad av multiinstrumentalisten Samuel "Looptook" Andersson som är med i den framgångsrika duon Majlo och även känd som den yngsta medlemmen i kultbandet Hedningarna. Samuel har även tidigare samarbetat med Cirkör, som kompositör för bl.a Borders och Knitting Peace.

Guldvinnande cirkusartister
I Limits medverkar språngbrädeartisterna Anton Graaf och Einar Kling-Odencrants, en duo som belönats med guldmedaljer från cirkusfestivaler i både Moskva och Paris, kautschukartisten Manda Rydman som setts i Wear it like a crown samt parakrobaten/jonglören Peter Åberg och hans luftakrobatpartner Saara Ahola som båda medverkade i Borders.

Limits hade urpremiär 19 mars 2016 i Västerås och har sedan dess spelats i Göteborg, Ytterjärna, Östersund, Helsingfors, Malmö, Bergen, Graz, Herleen, Düsseldorf och Linköping. I Malmö, Göteborg och Ytterjärna har även extraföreställningar lagts till.

Limits spelas på Dansens Hus i Stockholm 1 december 2016 5 februari 2017.
Biljetter bokas
via www.dansens hus.se

Citat från pressen
Limits är enastående cirkuspoesi på ett akut tema: migration. Artisterna fångar människans kraft, utsatthet och överlevnadsinstinkt med cirkuskonstens risker som metafor" /Anna Ångström, SVD