Svensk-dansk Havfrue nominerad till teaterpris

Cirkus Cirkör och Kaleidoskops föreställning Havfruen är nominerad i inte mindre än fyra kategorier till priset Årets Reumert i Danmark. Den är nominerad till Årets föreställning, Årets regissör - Katrine Wiedemann, Årets scenograf - Martin Tulinius och Årets kvinnliga huvudroll – svenska skådespelerskan Melinda Kinnaman för rollen som Havfruen. Priset delas ut vid en TV-sänd gala från Det Kongelige Teater i Köpenhamn den 23 april. Värt att nämna är också att föreställningen kommer gästspela på Musikhuset i Århus samt på Wiener Festwoche i maj. Årets Reumert är scenkonstens pris. Det vill prisa skådespelet, dansen och sången som levande konstarter. Det är en hyllning till de ypperligaste av prestationer, till kvalitet och till professionalism. De 21 priserna avspeglar mångfalden i dansk teater och delas ut en söndag i april varje år. Årets Reumert är också en teatershow som går av stapeln på Det Kongelige Teater i Köpenhamn och som direktsänds i dansk TV (DR 2) den 23 april i år. Havfruen är en nycirkusföreställning på en av HC Andersens vackraste och mest älskade sagor - Den lilla sjöjungfrun. En föreställning som famnade berättelsens rena magi och råa känslor. Borta var den sockrade idyllen, kvar Andersens poetiska, oroande och oändligt vackra berättelse om den lilla sjöjungfruns längtan efter prinsens kärlek och en odödlig själ – en saga om element som aldrig kan förenas. Föreställningen är en samproduktion mellan svenska Cirkus Cirkör och danska Teater Kaleidoskop. Världspremiären hölls på Kedelsmedjen i Köpenhamn den 14 maj 2005, efter ett rosat gästspel på Theater der Welt i Stuttgart blev det Sverigepremiär den 1 december 2005 på Dansens hus i Stockholm. Under 2006 kommer föreställningen att gästspela på på Musikhuset i Århus i Danmark den 1-3 maj och på Wiener Festwoche i Österrike den 21-23 maj. I Sverige fick föreställningen publikens pris som årets bästa föreställning i Mellansverige av Teatertidskriften Nummers läsare. Årets Reumert instiftades 1998 av danska Bikubenfonden. Med Reumertpriset vill man belysa den levande scenkonsten i Danmark och hedra Danmarks största scenkonstnärer samt stimulera intresset för teater hos den danska publiken. Med priset vill man också visa hur mångfacetterad teaterns värld är och därför delas priset ut i 21 kategorier. Priserna vill hedra såväl ensemblearbetet och den gemensamma prestationen som enskilda prestationer av skådespelare, regissörer, dramatiker och scenografer. Dessutom finns ett antal talangpriser samt Bikupans Hederspris som går till en konstnär som under många år spelat en viktig roll i dansk scenkonst. Priset delas ut i på Det Kongelige Teater i Köpenhamn den 23 april. Årets Reumert delas ut till minne av Poul Reumert (1883-1968) som räknas som en av Danmarks största skådespelare genom tiderna. Priset finansieras av danska Bikubenfonden, en av Danmarks större allmännyttiga fonder som har till syfte att främja danskt kulturliv, forskning och socialt arbete genom ekonomiskt stöd till särskilda kvalitetsprojekt. Föreställningen Havfruen är en samproduktion mellan Cirkus Cirkör och Teater Kaleidoskop (DK) och är producerad med stöd av HCA Foundation. Mer information finns att läsa: Om föreställningen Havfruen; www.havfruen.nu eller www.cirkor.se Om Årets Reumert; www.aaretsreumert.dk Presskontakt: Cirkus Cirkör, Susanne Reuszner, presschef. Telefon 08-531 998 31, 070-218 46 51, e-post: susanne@cirkor.se. Pressbilder kan laddas ner från www.pressbild.com SUSANNE REUSZNER PRESSCHEF / PUBLIC RELATIONS MANAGER CIRKUS CIRKÖR ROTEMANNAVÄGEN 10 SE - 145 57 NORSBORG, SWEDEN PHONE +46(0)8 531 998 31, FAX +46 (0)8 714 90 57 CELL +46 (0)70 218 46 51, E-MAIL SUSANNE@CIRKOR.SE WWW.CIRKOR.SE