Tilde Björfors Foto: Henrik Sundin

TILDE BJÖRFORS – Vinnare av ÅRETS SVENSK 2017 – KULTUR!

Cirkus Cirkörs grundare mottog igår Fokus pris som Årets svensk - Kultur.

För tolfte året i rad utses Årets svensk under ledning av Nyhetsmagasinet Fokus. Vem har i år "visat prov på självständighet och originalitet i ett land som på gott och ont gillar det samstämmiga och välanpassade"? Nytt för i år är att pristagare även utses i underkategorier som spänner från kultur till medicin och teknik.

I år tillfaller utmärkelsen Årets Svensk – Kultur till Tilde Björfors, konstnärlig ledare och grundare till Cirkus Cirkör!

Priset delades ut och offentliggjordes på galan på Cirkus den 14 decembe.r

Motivering: Tilde Björfors

Hon har redan, bland mycket annat, fått kungens medalj, Natur & Kulturs pris, Expressens teaterpris och utmärkelsen Årets europé. Hon är professor, direktör och regissör i ett. Årets kultursvensk har sedan 1995 gjort Sverige till ett av världens ledande nycirkusländer. I sin dagliga verksamhet och i sina föreställningar kombinerar hon estetiken och underhållningen med aktuella samhällsfrågor. På så sätt bidrar hon till att öppna dörrar och vidga perspektiv i en tid när offentligheten blir smalare, både till uttryckssätt och i tanken. Årets kultursvensk är Tilde Björfors.

Tilde Björfors.
“Jag är mycket ärad över utmärkelsen och priset är samtidigt ett erkännande för ett helt scenkonstområde, som jag delar med alla artister och barn/unga/gamla som tränar cirkus och bidragit till att etablera nycirkusen som konstform i Sverige!”

Totalt är det fyra priser som Cirkörs konstnärliga ledare har mottagit i år. Tidigare: Expressens Teaterpris ”En bit av Georgs hatt”, Årets Europé, Svenska Teaterkritikers teaterpris.

För övrigt är Tilde aktuell med förberedelserna till ”Kras” – en Dramatenföreställning för barn som har premiär den 25 januari, samt med förberedelserna för Cirkörs nya helaftonsföreställning, ”Epifónima”, som har premiär den 7 september 2018 på Östgötateatern i Norrköping och som redan är fullbokad fram till juni 2019 för en turné som sträcker sig över Sverige, Norge och Frankrike.

Pressbild på Tilde Björfors

Mer info om priset Årets Svensk