Augusti – en skräpmånad för inkorgen

Fick du mycket skräppost i inkorgen lagom till att sommarsemestern tog slut? Då är du inte ensam. Augusti var nämligen den period då vi överöstes som mest med spam. Det visar den färska Global Threat Report från IT-bolaget Cisco. Rapporten visar att det mesta av skräpposten skickas från USA – men allt mer kommer från Ryssland och Ukraina.

Ciscos Global Threat Report är en kvartalsbaserad rapport kring säkerhetsläget på nätet. Den visar att USA för tillfället är världsbäst på spam – med andra ord kommer den största delen av all spam därifrån. Sverige är en novis i sammanhanget och finns inte med på listan.

Den totala mängden utskickad spam peakade i slutet av augusti, med 326 miljarder skickade spammail per dag, för att sedan minska något i september. Undantagen är Ryssland och Ukraina, där det istället skett en ökning sedan i somras.

För fler resultat och en genomgång av de största malware-attackerna under perioden, läs hela rapporten nedan.

Henrik Davidsson
affärsutvecklingschef för Europa, Cisco Security
hdavidss@cisco.com

Spamländer - topp 10

1. USA
2. Indien
3. Brasilien
4. Ryssland
5. Storbritannien
6. Vietnam
7. Tyskland
8. Ukraina
9. Frankrike
10. Italien

Global Threat Report - andra resultat från Q3

• Mängden skräppost var som högst i augusti 2010, med 326 miljarder skickade spammail per dag jämfört med 257 miljarder i september.
  • Uppskattningsvis 10% av all spion- och virusprogramvara (malware) på nätet anträffades via sökmotorer och sökmotorstrafik
  • Under Q3 anträffades 7% av all malware via Google, följt av Yahoo (2%), Bing/MSN (1%) och Sina (0,1%)
  • Läkemedels- och kemiföretag var mest utsatta - risken för att utsättas för en malware-attack förhöjdes med 372% för företag verksamma inom branschen.

• Undersökningar, rapporter

• it-säkerhet