Många svenskar på Cisco Live i Milano

Denna vecka går användarkonferensen Cisco Live av stapeln i Milano, Italien. Det är ett tillfälle för kunder och partner att möta Cisco och deras kolleger i branschen och få en inblick i vad som ligger i företagets innovationspipeline samt tala med tekniker och experter om Ciscos lösningar. Det svenska deltagandet är stort.

Sverige är väl representerat med en delegation på att dussintal Cisco-medarbetare från den svenska organisationen på plats. Cirka 200 svenska deltagare från kunder till Cisco är också på plats på konferensen.

Många nyheter presenteras kring produkter och strategier, men främst är det två stora annonseringar som görs:

• Cisco Meraki kommer att komma för storföretag. Meraki är ett system för att hantera nätverks- och IT-infrastruktur i molnet och har förut mest varit anpassat för små- och medelstora företag. Men Cisco har nu utvecklat produkten till att också hantera stora installationer. Bland annat har man lagt till teknik för platstjänster, tjänster för att hantera hotbilder (Sourcefire-teknik), nya switch-funktioner samt smartare WAN-funktioner för enklare hantering av publika och hybrida moln. Mer om Meraki finns här.
  • Cisco ONE Software är en licensform för att enklare hantera den komplexa värld av mjukvara som används för att upprätta, driva och underhålla ett nätverk eller molnlösning. Bland annat kan man enkelt välja vilken licensform som passar en bäst och även ha en buffert av licenser som snabbt kan aktiveras vid behov. "License portability" är en funktion som gör att man kan ta med befintliga licenser när man gör investeringar ny hårdvara vilket innebär avsevärda kostnadsbesparingar vid modernisering av IT-plattformen. Här finns mer information om Cisco ONE.

Vill man följa konferensen och de keynotes som ges kan man klicka på denna länk där många delar livesänds direkt från Milano eller följa @CiscoLiveEurope på Twitter.

• cisco live
  • meraki