Surfa säkert i sommar

Under sommarmånaderna tar nätkriminella inte ledigt bara för att övriga Sverige har semester. Bedrägerier på internet ökar samtidigt som trojaner drabbat flera svenska företag och banker i sommar. Även riktade attacker ökar och kriminella tar till allt mer vågade grepp och kontaktar till och med potentiella offer via telefon.

Hacktivism har också ökat och fast drivs inte av samma motiv som andra brottslingar med ekonomiska motiv utan är politisk driven. Det mesta av all data som samlas in av exempelvis trojaner används för att kartlägga vissa grupper av människor beroende på vilket motiv som kan tänkas ligga bakom.

– Svenskar har för vana att vara uppkopplade ofta vare sig det gäller via dator, surfplatta eller smartphone. Fast väldigt många är inte fullt medvetna om de risker som faktiskt finns, fast man kan läsa om nätbedrägerier och andra hot mer eller mindre varannan dag. De flesta svenskar skulle inte tveka att byta ut låset på dörren om det börjat bli gammalt. Det är ännu enklare att se till att man har de senaste uppdateringarna på sin dator, surfplatta eller mobil men ändå är det inte alla som tänker på att göra det, säger Henrik Davidsson, säkerhetsansvarig Cisco Systems.

Här kommer några tips att tänka på och några saker att undvika när du surfar under semestern:

1. Använd sunt förnuft. Lämna aldrig ut kontouppgifter över internet om till exempel en vän råkar vara strandad någonstans utan pengar och telefon men kontaktar dig via Facebook för hjälp. Ringer någon från något mjukvaruföretag för att hjälpa dig med uppdateringar av mjukvara eller liknande, lägg på luren.

2. Var även försiktig med hur du uppdaterar din status eller geotaggar via sociala medier. Semesterbilder avslöjar snabbt om man är bortrest och ingen är hemma.

3. Om du handlar via internet, dubbelkolla nätbutikerna du tänkt handla av.

4. Använd låsskärm för att hindra att obehöriga tar sig in i din telefon. Var lika försiktig som när du surfar på din PC eller Mac och installera de senaste uppdateringarna för din smartphone. På så sätt ser du till att din telefon har så få säkerhetshål som möjligt.

5. Använd aldrig samma lösenord för olika tjänster som Facebook, e-post eller bloggar och byt lösenord med jämna mellanrum.

Du kan läsa mer om ökade nätbedrägerier och riktade attacker i artiklarna här och här

• it-säkerhet
  • sommar