Cisco lanserar hyperkonvergerade datacenter med servrar, nätverk och lagring helt integrerade

Cisco presenterar nu HyperFlex Systems, branschens första kompletta hyperkonvergerade lösning för datacenter. Begreppet innebär att servrar, nätverk och lagring är helt integrerade och administreras som ett system.

Hyperkonvergerade system är ett samlingsnamn för en teknik där alla resurser i datacentret (förenklat servrar, nätverk och lagring) hanteras som en enhet. Detta innebär mycket stora fördelar när det gäller hantering av datacenter, installation och felsökning samt skapa nya tjänster som exempelvis applikationer i ett datacenter.

Cisco lanserar nu HyperFlex, en hyperkonvergerad lösning för UCS vilket innebär att administrationen av datacentret (inklusive lagringsresurserna) till stora delar kan automatiseras. Datacenter med mycket dynamisk och varierande belastning kommer att dra störst nytta av den förenklade hanteringen. Exempelvis går det mycket snabbt att lägga till extra resurser i form av såväl lagring som processorkapacitet – en mycket viktig egenskap för de som kör exempelvis virtuella desktops, företag med många lokalkontor eller andra datamiljöer som snabbt ändrar sig. HyperFlex är också en mycket lämplig lösning för medelstora företag då de kan ha eget ett kraftfullt ”datacenter-in-a-box” på absolut enklaste sätt till en låg kostnad med denna lösning.

- Vi tar verkligen ett språng in i framtiden och det är nog många som höjer på ögonbrynen när vi nu också satsar på lagring, säger Greger Jerlehagen, ansvarig för datacenter på Cisco AB. Trenden är att hyperkonvergerade lösningar växer snabbt och förutspås även ta över från traditionella lagringslösningar inom en relativt snar framtid.

För mer information se

Den amerikanska pressreleasen

Produktbeskrivningen av Cisco HyperFlex

För mer teknisk information:
Greger Jerlehagen, datacenteransvarig, Cisco AB
E-post: greger@cisco.com

• virtualisering
  • unified computing system
  • hyperflex
  • lagring
  • datacenter

Cisco är världsledande på IT och hjälper företag att fånga morgondagens möjligheter genom att koppla upp det tidigare ouppkopplade. För löpande information besök