Cisco och Apple i teknik- och marknadssamarbete

Igår presenterade John Chambers, Cisco CEO och Tim Cook, Apple CEO ett nytt teknik- och marknadssamarbete mellan företagen vid GSX-konferensen i Las Vegas. Samarbetet innebär att iOS-baserade enheter kommer att optimeras och integreras tätare med Cisco-teknik för att erbjuda Apple-användare fler och bättre professionella verktyg.

Samarbetet presenterades vid den årliga GSX-konferensen i Las Vegas där Cisco-anställda över hela världen mötte både John Chambers och Tim Cook på scenen. I korthet går samarbetet ut på att optimera produkter och nätverk för att öka prestanda på iPhone och iPad, att förbättra funktionalitet och kvalitet vad gäller telefonsamtal via Ciscos växlar på iPhone samt utveckla och innovera kring Ciscos samarbetsverktyg på iOS.

- iOS är världens bästa mobila plattform och nästan alla Fortune 500- och Global 500-företag har idag iOS som navet i sin mobila strategi, säger Tim Cook, Apples CEO. iPhone och iPad är centrala verktyg för en modern medarbetare och håller på att ändra hur vi får jobbet gjort. Tillsammans med Cisco tror vi att vi kan ge företagen de verktyg som krävs för att utnyttja hela potentialen med iOS och hjälpa medarbetare att bli än mer produktiva med de enheter de redan älskar.

Bland annat kommer samarbetet att fokusera kring att göra iPhone till ett ännu bättra affärsverktyg i Ciscos röst- och video-funktioner. Man kommer också att utveckla speciella funktioner optimerade för iOS-användare inom produkter och tjänster som Cisco Spark, Telepresence och Cisco WebEx.

- Apple och iOS har alltid legat oss varmt om hjärtat och jag är mycket glad över detta fördjupade samarbete mellan Cisco och Apple. Det kommer att göra att vi snabbare och kraftfullare kan erbjuda vår professionella svit av programvaror och funktioner för iOS, säger Niklas Andersson, vd Cisco AB.

Läs mer om samarbetet i den amerikanska releasen

Niklas Andersson, vd Cisco

E-post: nanderss@cisco.com

Tel: +46 8-685 90 00