Cisco växer i molnet med Collaboration-lösningar

Cisco uppdaterar Collaboration-lösningar och utökar konferenstjänster inom privata moln

Stockholm– 16 oktober, 2012 – Cisco lanserar idag nya uppdateringar till sin portfölj inom Collaboration-lösningar.  Dessa uppdateringar omfattar Hosted Collaboration Solution (HCS) och Cisco WebEx Meetings Server.

Hosted Collaboration Solution
Uppdateringarna fungerar i både publika och privata moln samt hybridmoln och låter kunder dra nytta av fördelarna med Telepresence, Contact Center,  mobilitet och Unified Communications (UC).  Genom att Cisco expanderar plattformen för Hosted Collaboration Solution kan partners nu erbjuda sina kunder mer kundanpassade molnbaserade UC-tjänster.

– Vi ser definitivt en ökad användning av molnbaserade lösningar för Collaboration. Det handlar främst om att ge slutanvändarna en så bra användarupplevelse som möjligt oavsett vilken implementering man använder. Med HCS kan kunder snabbt implementera hostade samarbetslösningar utan större investeringskostnader, säger Andrés Portillo, Sverigechef för Cisco Collaboration.

Cisco WebEx Meetings Server
Även onlinemöten via WebEx har ökat runt om i världen och allt fler kunder efterfrågar privata Collaboration-lösningar med samma användarvänlighet och säkerhet som publika lösningar, men som dessutom ger mer intern kontroll. Cisco erbjuder därför WebEx Meetings Server för företag som kräver konferenslösningar inom det egna datacentret.

Cisco WebEx Meetings Server har alla nödvändiga verktyg för effektiva webbkonferenser, oavsett om man befinner sig på kontoret eller om man använder sig av mobila enheter. Den fungerar på flera plattformar som PC, Mac, iPhone samt iPad och erbjuder hög videokvalitet, inspelning- och delningsfunktioner och många andra användbara samarbetsfunktioner. Den är integrerad med Ciscos Unified Communications-lösning och man kan enkelt gå från Jabber IM till ett WebEx-möte, med bara ett klick.

– Antalet registrerade användare av WebEx har ökat med 30 procent sedan augusti förra året och vi vet hur avgörande säkerhet är för många  användare när det gäller webbkonferenser och samarbetslösningar. För de kunder som vill ha mer intern kontroll  ser vi att WebEx Meetings Server kan tillgodose samtliga krav, säger Niklas Golve, teknisk chef Cisco Collaboration.

För att läsa mer om Ciscos Collaboration-lösningar se länkar nedan

Andrés Portillo, Sverigechef Cisco Collaboration,
Tfn: 0701-054000
E-post: andres.portillo@cisco.com