Cisco WAAS gör nätet fem gånger snabbare

Cisco släpper i dag ny WAN-teknik för att möta företagens ökade behov av nätverksprestanda som följer av växande videovolymer, molntjänster, virtuella desktops och medarbetarnas privata terminaler. Med Ciscos Wide Area Application Services (WAAS) optimeras trafiken i nätverket, skalbarheten förbättras och likaså möjligheten att köra bandbreddskrävande applikationer i nätet.

Cisco WAAS ger högre prestanda för olika typer av applikationer i företagsnätverk och gör det till exempel möjligt att distribuera video med hög kvalité till användarna. Den nya tekniken ger fem gånger högre kapacitet jämfört med tidigare lösningar.

Därmed förbättras användarupplevelsen i nätet avsevärt, såväl centralt som ute på lokalkontoren i geografiskt spridda organisationer.

- Med nya WAAS flyttas applikationerna närmare användarna och det gör att hastigheten kan optimeras i hela nätverket, även för medarbetare som arbetar på lokalkontor långt från servrarna, säger Frederick Wennmark, ansvarig för Borderless Networks på Cisco i Sverige.

Fler produktfakta:

• WAAS gör det möjligt att minska nedladdningstiden, t ex kan Shakespeares samlade verk (5.5 MB) laddas ner på en surfplatta var som helst i världen på 1 sekund istället för 30 sekunder med tidigare tekniker.
  • Möjliggör för en global organisation med 150 000 anställda att samtidigt använda virtuella desktops med iPad eller andra plattor.
  • Med WAAS-lösningarna kan man streama 400 HD-filmer samtidigt från en online-distributör till 150 000 hushåll.

Läs mer i den engelska releasen.

Frederick Wennmark, ansvarig för Borderless Networks på Cisco Sverige
E-post: fredwenn@cisco.com

• virtuella desktops
  • wan