DreamHack slog alla rekord

Cisco och Telia utrustade DreamHack Winter 2011 med världens snabbaste Internetuppkoppling under den gångna helgen. Den rekordstora publiken, 20 984 deltagare, pressade nätet till max och lyckades även slå rekord i kapacitetsutnyttjande – totalt 23.4 gigabits. Det är lika mycket kapacitet som krävs för att kunna titta på över 2 000 HD-tv-kanaler samtidigt.

Det tidigare DreamHack-rekordet på 20 gigabits i kapacitetsutnyttjande slogs kort efter invigningen av DreamHack på Elmia i Jönköping som hölls den 24-27 november. Årets festival drog också en rekordpublik – 20 984 deltagare vilket befäster DreamHacks position som världens största datorfestival.

- Vi är enormt glada att återigen kunna konstatera att intresset för DreamHack växer. Att vi lyckas ta alla tidigare rekord är ett fantastiskt kvitto för alla inblandade och det är otroligt inspirerande att gå in i planeringsfasen för kommande år med detta i ryggen, säger Robert Ohlén, VD på DreamHack.

Cisco och Telia har i år utrustat DreamHack med världens snabbaste Internetuppkoppling med en hastighet på 120 gigabits per sekund mellan Stockholm och Jönköping. En så snabb uppkoppling med ett avstånd på över 30 mil har sannolikt aldrig upprättats tidigare. 120 gigabits per sekund innebär till exempel att 750 000 människor kan streama musik samtidigt.

- Med gemensamma krafter har vi byggt världens snabbaste Internetuppkoppling och det har gett eko över hela världen. Jag är stolt över att vi tillsammans med deltagarna på DreamHack kan visa på styrkan och möjligheterna med höga näthastigheter, säger Jonas Malmgren, försäljningschef på Cisco.

Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på Telia:

- Det är glädjande att ha levererat en internetuppkoppling som har gett deltagarna en upplevelse i världsklass. Genom detta har vi möjliggjort att deltagarna på Dreamhack kan nyttja internet och dess möjligheter maximalt. Nu förbereder vi oss för att vi fortsätta att ligga i användarnas och teknikens framkant, säger Stefan Trampus.

Kort om världens snabbaste Internetuppkoppling
En arbetsgrupp på ett 50-tal personer från DreamHack, Cisco och Telia har arbetat i flera månader med att få tekniken på plats. Uppkopplingen bygger på flera nya tekniker från Cisco och Telia. Telia står för fibernätet medan Cisco bidrar med hårdvaran, däribland två CRS-3-routrar som är världens mest kraftfulla router med en överföringskapacitet på 322 terabits per sekund. Det totala värdet på Ciscos utrustning som används under DreamHack är cirka 45 miljoner kronor. Härtill kommer Telias utrustning i nätet.

Per Holm, Ciscos projektledare för Dreamhack, mobil: 070-605 90 49, e-post: pholm@cisco.com

Jonas Malmgren, försäljningschef på Cisco, mobil: 070-605 11 97, e-post: jomalmgr@cisco.com

• dreamhack
  • världsrekord