Integrerad NGFW upptäcker och stoppar cyberattacker snabbare

Cisco presenterar nu den första helt integrerade, hotfokuserade Next-Generation Firewall för optimalt och flexibelt skydd av hela nätverket. Samtidigt presenteras den integrerade managementkonsolen som hanterar hotbilder både i nätverket och på klienter, vilket gör att säkerheten blir lättare att övervaka än någonsin förr.

Ciscos familj av nästa generations brandväggar (NGFW) – Firepower – kommer nu med både nya hårdvarumodeller och ny mjukvara. Den nya mjukvaran är en integrerad version med förbättrade funktioner för styrning, övervakning och kontroll. Cisco nya NGFW arbetar efter ett annat paradigm än tidigare brandväggar och istället för att bara skydda ”dörrar och fönster” i nätverket kan nu brandväggen skydda hela nätverket för att upptäcka, identifiera och skydda mot attacker oavsett var de sker och med unika funktioner för att upptäcka intrång och hackade maskiner.

- Förutom bättre prestanda har vi nu konsoliderad management av flera säkerhetsfunktioner: Brandvägg, IPS, Applikationskontroll, Antivirus och sandboxing, säger Håkan Nohre, säkerhetsexpert på Cisco. Vi kan också korrelera detta med information från klienterna. Den stora styrkan och fördelen med denna lösning är att vi nu tar ett hotcentrerat perspektiv på säkerhet.

Nyckelfunktioner:

• Stöder 1/10/40 Gigabit Ethernet anslutningar med upp till 60 Gbps genomströmning
  • Helt integrerad med Cisco och tredjepartslösningar
  • Ett enda managment-interface som konsoliderar alla funktioner: Brandvägg, IPS, URL filter, Applikationskontroll, Sandboxing av filer och klientsäkerhet.

För mer information se

Den amerikanska pressreleasen

Scott Harells blogpost om hotfokuserade brandväggar

Produktbeskrivningen av Firepower 4100-familjen