Internet kommer att tredubblas till 2017

Mellan 2012 och 2017 kommer den globala internettrafiken att öka trefalt och nå 1,4 zettabyte per år. Orsaken till denna snabba ökning av trafiken på internet är 4G, snabbare bredband och fler avancerade videotjänster samt att allt fler enheter ansluts. 2017 beräknas över 19 miljarder enheter vara anslutna till internet vilket blir ca 7,1 enheter per hushåll. Det är resultatet av Ciscos årliga analys och prognos för trafikutvecklingen på Internet – Cisco Visual Networking Index.

Vi är definitivt på väg in i en ny era av internetutveckling – Internet of Everything – alltings internet. Fler och fler enheter blir anslutna till nätet, och det är inte bara datorer och mobiltelefoner utan också maskiner och processer som talar med varandra. Detta ställer helt nya krav på operatörerna och på näten för att klara denna anstormning av data och användning.

- Redan idag ser vi tecken på att vi är på väg in i en ny era, säger Fredrik Wester, ansvarig för operatörer på Cisco i Sverige. Vi står mitt i en mobil revolution där allt mer data och video går via mobila enheter, men allt fler andra typer av enheter kopplas också upp som kameror, process- och miljöövervakning och även bilar och maskiner som automatiskt talar med andra maskiner. Detta leder till en mycket snabb trafikökning på internet.

Några prognoser ur rapporten:

• 2017 kommer trafikvolymen på internet att vara över 1,4 zettabytes – mer än all trafik under alla tidigare ”internetår”, tillsammans.
  • Nästan hälften (49%) av all trafik 2017 kommer att komma från ”icke-pc” enheter som smarta TV-apparater, 3D-skrivare, men också smarta telefoner och surfplattor
  • 2017 beräknas nära hälften (48%) av jorden befolkning att vara ansluten till internet mot dagens 32%
  • Ett normalhushåll kommer att ha 7,1 enheter anslutna till internet och generera cirka 74,5 GigaByte per månad 2017, idag är det cirka 31,6 GigaByte per månad

Läs mer om rapporten och mycket mer fakta via denna länk.

För mer information kontakta:

Fredrik Wester, ansvarig för operatörer på Cisco Sverige.

Tel: 070-605 9087, mail: fwester@cisco.com

Cisco är världsledande på IT och hjälper företag att fånga morgondagens möjligheter genom att koppla upp det tidigare ouppkopplade. För löpande information besök

• prognos
  • mobil data