Mobil datatrafik kommer att öka 39 gånger över fem år

Cisco beräknar att trafiken i de mobila datanäten kommer att öka 39 gånger de närmaste åren.

Ciscos årliga prognos - Visual Networking Index - över trafikutvecklingen i näten visar på en extrem tillväxt för datatrafik via mobiler. Totalt beräknas det överföras 39 gånger mer data 2014 jämfört med 2009. Merparten av tillväxten kommer att vara inom video som beräknas växa 66 gånger för att 2014 stå för 66 procent av all mobil datatrafik.

Några nyckelpunkter från rapporten:

• Den globala trafikmängden i mobilnäten har ökat med 160 procent senaste året och omfattar idag 90 petabyte per månad (lika mycket data som 23 miljoner DVD-skivor rymmer)
  • Datatrafiken i mobilnäten växer idag 2,4 gånger snabbare än i de fasta bredbandsnäten
  • År 2014 beräknas över 400 miljoner användare endast ansluta till Internet via en mobil anslutning

Denna snabba tillväxt i mobil datatrafik är en utmaning för teleoperatörerna att hantera. I takt med att mobiltelefonerna blir allt smartare och allt mer uppkopplade kommer snabb och högkvalitativ anslutning till nätet att vara en av de viktigaste konkurrensfördelarna på samma sätt som mobil täckning i hela Sverige var en konkurrensfördel när mobilnäten började byggas ut.

Mycket av resonemangen på nästa veckas Mobile World Congress i Barcelona kommer att handla om smartare telefoner som ställer högre krav på tillgång till Internet och de framväxande tjänsterna.

Här är hela rapporten (finns även som PDF längre ner).

Här är ett blogginlägg och en video med Doug Webster, ansvarig för strategiska kontakter med teleoperatörer, Cisco, där han berättar mer om prognosen och vilka konsekvenser detta får.

För mer information tala med Henrik Bergqvist, teknisk chef Cisco Sverige
Tel: 08-685 90 40 eller mobil: 070-544 96 22

• visual networking index
  • mobil data