Ny teknik integrerar samarbetsverktyg - öppnar för videomöten i surfplattan

Cisco lanserar i dag applikationen Cisco Jabber som knyter ihop samarbetsverktyg och gör det möjligt för användare att samarbeta oberoende av terminal varhelst de befinner sig. Med Jabber möjliggörs också videokonferenser i HD via surfplattan eller datorn.

Cisco Jabber bygger på öppna standarder och integrerar alla verktyg för kommunikation och samarbete, som IM, ljud, video, delning av information, närvarofunktioner med mera.

- Applikationen öppnar upp för mer effektiva och verkligt mobila videomöten med PC:n eller surfplattan. Tekniken innebär att stort steg framåt för att kunna skapa ett effektivare arbetssätt i organisationer, säger Andrés Portillo, Sverigechef för Cisco Collaboration.

Jabber kan implementeras i den egna infrastrukturen men finns även som molntjänst. Applikationen kommer ut på marknaden under första kvartalet 2012.

Läs mer i den engelska releasen.

För mer information:
Petra Almering, Marknadschef Cisco Collaboration Sverige
E-post: petra.almering@cisco.com

Andrés Portillo, Sverigechef för Cisco Collaboration
E-post: andres.portillo@cisco.com

• videokonferens
  • telepresence
  • jabber
  • samarbete
  • video

Cisco är världsledande på nät- och Internetlösningar. Ciscos produkter och tjänster används för att underlätta kommunikation med data, tal och video mellan personer, företag och länder oavsett tid och plats. I över 25 år har Cisco satsat på teknisk innovation, ledarskap i branschen och socialt engagemang. Cisco grundades 1984, har cirka 72 000 anställda och omsatte 43 miljarder dollar under räkenskapsåret 2011. För mer information besök: http://www.cisco.se